به گزارش ایرنا، دبیر جشنواره نوروز زاگرس روز چهارشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در بخش «جل و به رگ» (لباس محلی) مقام نخست به گروه سابلاغ از مهاباد رسید و جایگاه های دوم و سوم به ترتیب به گروه های «بخ روژه ی» بانه و «ئاگرین» بوکان تعلق گرفت.
یوسف شریفی ادامه داد: در بخش «چوپی کیشانی» (نفر اول هه لپه رکی کُردی) در رده سنی کودکان مقام اول به دیاکو سلیمی از شهرستان بانه و مقام های دوم و سوم به تریب به محمدامین عبدی از سردشت و آریا قادر زاده از بانه رسید و در رده سنی بزرگسالان نیز ارسلان نوروزی از ارومیه به عنوان نفر اول، کامل کریمیان از مهاباد به عنوان نفر دوم و نوید سیدی از بانه به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.
وی افزود: در بخش «گاوانی» ( نفر آخر هه لپه رکی کُردی) نیز مقام اول را نوید قریشی از مهاباد به خود اختصاص داد و آرمان سعیدی و امید سعیدی هر 2 از ارومیه به ترتیب دوم و سوم شدند.
وی در خصوص بخش اجرای موسیقی گروه نیز بیان کرد: گروه های «سابلاغ»، «به روژه ی» و «ئاگرین» به ترتیب از شهرهای مهاباد، بانه و بوکان مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
وی ادامه داد: در بخش بهترین گروه هه لپرکی کُردی گروه «گوفندی» از ارومیه مقام نخست، گروه «سابلاغ» از مهاباد مقام دوم و گروه «ئاگرین» از بوکان مقام سوم را کسب کرد.
شریفی گفت: جایزه ویژه داوران جشنواره زاگرس نیز به نوجوان «چوپی کش» (نفر اول سرچوپی) از گروه 'روژی مرگه وری' از ارومیه تعلق گرفت.
به گزارش ایرنا، این جشنواره در 2 بخش فستیوال «هه لپه رکی» و نمایشگاه صنایع دستی از سوم تا ششم فروردین ماه در ایام تعطیلات نوروزی برگزار شد.
هه لپه رکی یک نوع آیین قدیمی ویژه مناطق کردنشین است که شامل حرکات موزون و دارای شیوه های مختلف بوده و در ایام قدیم به مناسبت های مختلف از جمله عید نوروز و سیزده بدر، پیروزی در جنگ ها، آماده شدن برای رزم، انجام کار کشاورزی و برداشت خرمن، عروسی و مناسبت های مختلف برگزار می شود.
9903/3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.