خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صبحدم نخستین روز از ماه مبارک رمضان که فرامی‌رسد دل‌ها آماده مهمانی خدا می‌شوند. مهمانی که از آن به‌عنوان روزهای رهایی از دوزخ، دوزخ تن و جان زنگار بسته انسان و آدمی نام می‌برند و میزبانش خدایی است که مهربان‌ترین مهربانان است خدای متعال که امسال هم به بندگانش توفیق داد تا یک‌بار دیگر بر خان رحمت الهی بنشینند.

مردم استان سمنان از شهرها و روستاها از میامی و بسطام و کالپوش و کلاته خیج تا شاهرود و دامغان و دیباج و سمنان و از مهدی‌شهر و درج زین و سرخه تا گرمسار و ایوان کی و آرادان همه و همه یکدل و هم‌صدا هم‌زمان با نخستین روز از ماه مهمانی خداوند، رخت زندگی را با عطر روزه‌داری بر تن کردند تا شایسته، بر خان الهی بنشینند.

آموزه‌های معنوی در مهمانی خدا

بزرگ‌ترین مهمانی عالم که میلیون‌ها مسلمان دلداده عاشق مهمانان آن هستند امروز در حالی آغاز شد که رمضان ۹۹ رنگ و بویی دیگر دارد شاید رنگ و بویی که تاکنون مردم آن را تجربه نکرده باشند. رمضان امسال خیلی با سال‌های دیگر متفاوت است حتی سال‌های فخر و افتخار که مردم زیر بمباران موشک‌های صدامیان و بعثیان ندای الهی عفو سر می‌دادند.

اگرچه در رمضان سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا مساجد و اماکن متبرکه و امامزادگان و مراکز تجمع مردم مؤمن و متدین استان سمنان تعطیل هستند اما پویش‌های #هرخانه_یک _محراب و مسجد و مکان عبادت و روزه‌داری شده است و اطعام نیازمندان و… جای افطاری‌های خانوادگی را گرفته است.

مواسات و مهمانی خدا

درست است که مردم مهمان مساجد در انجام امور عبادی و روزمره ماه مبارک رمضان نیستند اما این به معنای تعطیلی همه امورات مساجد نیست آن‌طور که حجت‌الاسلام عباس امینی امام‌جمعه شاهرود به خبرنگار مهر، می‌گوید: مساجد تنها میزبان مردم نیستند اما این به معنای تعطیلی همه امورات آن‌ها نیست بلکه اتفاقاً به‌زعم بنده کار مساجد در این ماه دشوارتر و بیشتر هم شده است.

مساجد تنها میزبان مردم نیستند اما این به معنای تعطیلی همه امورات آن‌ها نیست بلکه اتفاقاً به‌زعم بنده کار مساجد در این ماه دشوارتر و بیشتر هم شده است امینی بابیان اینکه امنای مساجد با همکاری ائمه جمعه، بسیج، پایگاه‌های امداد محله و … با همکاری با قرارگاه‌های مردمی مبارزه با کرونا در طول ماه رمضان نسبت به شناسایی افراد آسیب‌دیده و نیازمند و کسانی که آبرومندانه هرسال خودشان از خیران و کمک‌کنندگان بودند اما در سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند درآمد خوبی داشته باشند، مبادرت می‌ورزند تا در یک همایش و رزمایش بزرگ مواسات و همدلی، کمک‌های مؤمنانه مردم به آن‌ها برسد.

وی بابیان اینکه مردم نیز در رمضان سال جاری سفره‌های اطعام شأن را داشته باشند اما به شکل کمک‌های مردمی برای تهیه اقلام موردنیاز مصرفی مردم و نیازمندان، بیان کرد: تمام قرارگاه‌های تشکیل‌شده برای مبارزه با کرونا باهمت خیران، بسیج، سپاه و متصدیان، روحانیان و اقشار مردم در یک اقدام بزرگ وظیفه رساندن کمک مؤمنانه مردم به نیازمندان را بر عهده‌دارند.

کمک به افراد آسیب دیده

امام‌جمعه شاهرود بابیان اینکه رزمایش مواسات در سال جاری به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، بیان کرد: مساجد وامداد محله‌ها در این رزمایش نقشی مستقیم و مهم دارند چراکه تقریباً همه امورات ازجمله شناسایی افراد نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا و دیگر حوادث مانند سرمازدگی باغات و کشاورزی را بر عهده‌دارند.

از سوی دیگر اما قرارگاه‌های مردمی مبارزه با کرونا در سطح استان سمنان بخشی را به‌عنوان کمیته فرهنگی دارند که یکی از اقدامات این کمیته تولید محتوای فاخر فرهنگی و مذهبی و ارائه آن در فضای مجازی است که این اقدام از امروز، نخستین روز ماه رمضان در فضای مجازی قابل‌دسترسی است.

تهیه ۳۰ کلیپ کوتاه دو الی سه‌دقیقه‌ای با موضوع احکام ماه رمضان، فضیلت این ماه، ارائه بسته‌های جز خوانی و ترتیل قرآن کریم، ادعیه و اذکار روزهای ماه رمضان و … ازجمله موضوعاتی هستند که روحانیان جهادی و فعالان در حوزه فرهنگی قرارگاه‌های مبارزه با کرونا در سطح استان نسبت به تهیه آن‌ها اقدام کرده‌اند.

فعالیت‌های قرآنی در ماه رمضان

حجت‌الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در ماه رمضان برنامه‌های متعدد معنوی و قرآنی از سوی تشکل‌های مردمی فعال درزمینهٔ قرآن و هیئت‌های مذهبی و همچنین هیئت‌های مجازی برگزار می‌شود، گفت: مردم می‌توانند با همراهی با این پویش‌ها و همچنین برگزاری مراسم معنوی ماه رمضان و ادعیه خوانی و جز خوانی در خانه‌هایشان، هر منزل را در این ماه مقدس به یک محراب عبادت تبدیل کنند.

مردم می‌توانند با همراهی با این پویش‌ها و همچنین برگزاری مراسم معنوی ماه رمضان و ادعیه خوانی و جز خوانی در خانه‌هایشان، هر منزل را در این ماه مقدس به یک محراب عبادت تبدیل کنند شکری بیان کرد: طرح‌ها و پویش‌های بسیاری در این ماه وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به پویش هر خانه یک محراب با موضوع تهیه فیلم و تصویر از عبادت‌های فردی و دسته‌جمعی ویژه سنین مختلف از نوجوانان و جوانان تا بزرگ‌سالان اشاره کرد همچنین تبلیغات اسلامی نسبت به اعزام مبلغ به خانه‌های مردم با حفظ الزامات بهداشتی و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی آن‌هم در جمع‌های مدود برای مثال چهار، پنج الی هشت نفرِ در یک‌خانه شامل پدربزرگ، مادربزرگ، فرزندان، والدین مبادرت می‌ورزد تا همه خانه‌ها به‌نوعی شبیه به یک مسجد شوند.

وی افزود: کرونا فقط سبب شده تا تجمع‌های مردمی برگزار نشود و اما این به آن معنی نیست که ماه رمضان و همه فعالیت‌های آن تعطیل هستند درنتیجه هر خانواده می‌تواند با بهره‌گیری از فضای مجازی به‌خصوص هیئت‌های مجازی و برنامه‌هایی که دارند موضوعات مرتبط با ماه رمضان را دنبال کنند.

رمضان ماه همدلی مومنانه

از سوی دیگر ماه رمضان ۹۹ حال و هوا و رنگ و بوی #همدلی_مؤمنانه نیز به خود گرفته است، یک روز مانده به ماه رمضان سپاه استان سمنان ۳۰ هزار بسته اقلام غذایی و سبد خانوار که هرکدام بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان بها داشتند رابین نیازمندان استان توزیع کرد و به گفته فرمانده سپاه استان سمنان مرحله دوم این طرح در قالب رزمایش مواسات نیز هم‌زمان با سالروز ولادت باسعادت امام حسن مجتبی، کریم اهل‌بیت (ع) به میزان ۳۰ هزار بسته دیگر، توزیع خواهد شد.

قرارگاه‌های رزمایش مواسات، مبارزه با کرونا، مساجد، خیریه‌ها و ده‌ها مؤسسه مرتبط با موضوع خیران همچنین شرایطی را فراهم کرده‌اند که مردم کمک‌های خودشان را بتوانند به دست محرومان برسانند تا رمضان ۹۹ شکل و حال و هوای متفاوتی از دیگر سال‌ها داشته باشد.

رمضان ماه خاطرات سفره‌های افطاری و سحری

رمضان با کرونا و بی کرونا همان رنگ و بوی دل‌انگیزی را دارد که همه ما از کودکی‌هایمان با آن آشنا هستیم، عطر خوش گلاب و رنگ دلپذیر چای و خرما و شیرینی شله‌زرد و فرنی که بعد از اطعام با عطر افطاری و سحری همراه می‌شد و نوای ربنا به آن رنگ و لعاب دیگری می‌بخشید.

رمضان ماه خاطرات و خوبی‌ها است و مردم استان سمنان نیز به خوبی می‌دانند که اگر امسال هم توانسته‌اند بار دیگر با روزه‌داری خاطرات روزهای خوب مهمانی خدا را زنده کنند، تنها لطف و عنایت خداوند است که شاملشان شده و نخستین روز از ماه رمضان مثل نخستین پنج شنبه این ماه، چه فرصت خوبی است که یاد کسانی را گرامی بداریم که سال گذشته بر همین سفره‌های افطاری و سحری حضور داشتند و امسال جای خالی آن‌ها کنارمان سبز است.

رمضان ماهی است که پیامبر (ص) درباره آن می‌فرمایند «ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را پاک می‌کند و آن ماه برکت است» و نقل است که امام علی (ع) درباره عظمت آن می‌فرمایند «رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است» پس باید آن را قدر دانست چراکه خیلی زود به خود می آییم و می‌بینیم در روز آخر آن هستیم …

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1417688
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.