علی تشنه دل روز شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی، توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار امام خمینی (ره) استانداری ابراز داشت: با توجه به ظرفیت غنی استان سمنان در بخش معدن، رفع مشکلات و توجه به فرآوری می‌تواند نقشی مهم در رونق اقتصادی و جهش تولید ایفا کند.
وی بیان کرد: ۶۰ درصد نمک، ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت و ۴۰ درصد گچ کشور در استان سمنان وجود دارد و تکمیل فعالیت‌های اکتشاف موثر در جهش تولید در این استان است.
وی اضافه کرد: برنامه راهبردی معدن استان سمنان در گذشته تدوین شده و نیاز به بازنگری مجدد در بخشی از قسمت‌ها دارد.

۶۹۰ تُن ذخیره قطعی معدنی استان سمنان

تشنه‌دل یادآور شد: ۶۹۰ تُن ذخیره قطعی معدنی استان سمنان است که اکنون تنها حدود ۲۳ میلیون تُن ظرفیت سالانه استخراج معدن استان است.
وی ادامه داد: براساس آمار، معادن زیادی از استان سمنان مغفول مانده و با برنامه‌ریزی کارشناسی باید استفاده از این ثروت ملی افزایش یابد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: عمده معادن در حال برداشت استان از لحاظ اقتصادی دارای ارزش بالایی نیست و باید بهره‌برداری از معادن پلی متان مثل روی، طلا و مس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت عمده معادن استان سمنان به شکل سنتی است که این روش برداشت موجب ایجاد مشکلاتی مانند موانع زیستی و محلی شده و باید اصلاح شود.

استان سمنان از فقر نقشه‌های زمین شناسی رنج می‌برد
تشنه‌دل با بیان اینکه تهیه نقشه زمین‌شناسی لازمه شناخت ذخایر معدنی است، اضافه کرد: استان سمنان از فقر نقشه‌های زمین شناسی رنج می‌برد و یکی از برنامه‌های در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تهیه ۲۰ نقشه تخصصی در چهار سال آینده در مناطق در اولویت است.
وی یادآور شد: صیانت مالی، صیانت حقوقی از معادن و حذف رانت‌خواری لازمه حمایت از معادن و توسعه معادن در استان سمنان است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: معدن استان به دلیل ساختار معیوب نسبت به صنعت آسیب‌پذیرتر و شکننده‌تر است و گسترش و تداوم فعالیت معادن بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
نشست شورای برنامه‌ریزی، توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان با حضور علیرضا آشناگر استاندار سمنان و جمعی از مسوولان استانی برگزار و درباره مباحث مختلفی مانند تکمیل مطالعات اکتشاف مقدماتی و توسعه زیرساخت‌های معدنی در پهنه استان با هدف توسعه صادرات محصولات نهایی معدنی و بررسی و تصویب طرح‌های اقتصاد مقاومتی، جهش تولید پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی استان به منظور تحقق شعار سال تبادل نظر شد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.