حمیدرضا لشکری روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری خداوند با گشودن درهای نعمت خود، بارش نزولات پربرکت آسمانی را برای ما ارزانی داشت به طوریکه شاهد هستیم که عرصه طبیعت نیز با استفاده از این نزولات از پوشش گیاهی خوبی برخوردار شده است.
وی اظهار داشت: این وضعیت آب و هوایی منجر به رشد بیشتر گونه های مختلف گیاهی و جانوری می شود و مردم نیز با سرسبز شدن کوه ها و دشت ها تمایل زیادی به استفاده از این فضایی که سال ها بود با آن روبرو نبودند، دارند.
وی با بیان اینکه البرز استانی متراکم است که مناطق مسکونی و طبیعی همجوار هم هستند، به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده، به گونه های مختلف حیوانات، جوجه های پرندگان و یا تخم پرندگان آسیبی نرسانند.
لشکری ادامه داد: از طبیعت همانقدر که انسان ها می خواهند استفاده کنند باید اجازه دهیم که حیوانات نیز از این طبیعت بهره مند شوند.
وی گفت: گونه های مختلف گیاهی اعم از دارویی و خوراکی نیز در این فصل پرآبی رشد خوبی دارند ولی سیل برداشت های صنعتی که بیشتر مواقع توسط افراد بومی و یا ناوارد اتفاق می افتد این گیاهان را تهدید می کند.
معاون محیط زیست استان البرز اضافه کرد: اکنون شرایط جامعه از لحاظ اقتصادی به گونه ای است که گوشت به عنوان یک محصول گران قیمت به شمار می رود و به همین دلیل شاهد هستیم که بعضی از افراد به صورت غیرمجاز اقدام به شکار گونه های چهارپای وحشی در طبیعت می کنند.
وی افزود: این در حالی است که هیچگونه پروانه شکاری اعم از وحوش و پرنده و یا صید ماهی صادر نمی شود ولی اکنون مسایل اقتصادی با مسایل محیط زیستی گره خورده است.
لشکری در خصوص برخورد با متخلفین در هر 2 بخش جانوری و گیاهی، گفت: برداشت گیاهان خوراکی و دارویی باید با اصولی خاص برداشت شود تا محیط زیست تخریب نشود و با توجه به ظرفیت های منطقه این برداشت ها انجام شود.
وی افزود: از طرفی در هنگام برداشت نباید تمام گیاهان را برداشت کنند بلکه باید مقداری از آن را برای به بذر نشستن و رشد برای سال بعد بر روی زمین باقی بگذارند ضمن اینکه خیلی از گیاهان نباید به طور کامل از ریشه درآورده شوند.
وی تاکید کرد که اگر گونه های گیاهی به عنوان ممر درآمد هستند باید تلاش شود تا این گونه ها برای آینده هم باقی بماند که این نگاه به آینده همان توسعه پایدار است.
معاون فنی محیط زیست البرز در خصوص برخورد با متخلفین شکار با بیان اینکه شکار در کل ممنوع است، گفت: تعداد دام های وحشی به حدی نیست که کار اقتصادی بر روی آن انجام دهیم و افرادی که تمایل به سرمایه گذاری و تکثیر این گونه ها دارند، محیط زیست استان با همکاری با آنان می تواند اجازه قرق اختصاصی برای آنان صادرتا واحدهای تکثیر و پرورش را راه اندازی کنند.
وی افزود: حیوانات در دل طبیعت ظرفیت و تحمل شکار، تیراندازی و کشت و کشتار را ندارند علاوه بر اینکه نعمت بارندگی و طبیعت برای ما نگرانی شده است.

*** آماده مقابله با آتش سوزی ها می شویم
لشکری ادامه داد: این طبیعتی پرگیاهی که محصول بارندگی های خوب است به ما احتمال وقوع آتش سوزی های زیادی را یادآور می شود به طوریکه از اکنون خود را آماده مقابله با این آتش سوزی ها در فصل خشک سال می کنیم.
وی از گردشگران و مسافران خواست تا در سفرهای خود به کوه ودشت، بطری های شیشه ای و یا هرگونه قطعات شیشه ای و فلزی را که همچون ذره بین عمل می کند در طبیعت رها نکنند ضمن اینکه از روشن کردن آتش خودداری کنند و در صورت روشن کردن در هنگام ترک محل از خاموش شدن کامل آن اطمینان داشته باشند.
وی در خصوص تالاب صالحیه نیز گفت: تالاب صالحیه شرایط خوبی از لحاظ آبگیری و پذیرایی از پرندگان مهاجر دارد ضمن اینکه ورود فاضلاب های صنعتی به تالاب نیز قطع شده و مسیر آن به طور کامل بسته شده است.
لشکری افزود: ولی هنوز زهکش و شترها در منطقه حضور دارند ولی در نشستی که با معاون عمرانی استاندار داشتیم مقرر شد که به سمتی برویم که این تهدید بزرگ شتران با کمک منابع طبیعی استان مدیریت شود.
وی در خصوص کانال زهکش قزوین نیز اظهار داشت: مطالعات برای رفع معضل این زهکش در حال انجام است و امروز نیز نشستی در سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص انجام می شود.
این مقام مسئول اضافه کرد در صورتیکه این مطالعات تا پایان فصل بهار به سرانجام برسد، نتیجه آن نقشه ی راهی برای ما می شود به طوریکه باید تغییراتی در زهکش ایجاد شود یا از حیز انتفاع خارج شود.
لشکری گفت: این کانال زهکش آب تالاب را با دبی بالا خارج می کند و شترها نیز گونه های گیاهی را در بیابان های نظرآباد و اطراف تالاب از بین می برند و باید این دام ها در یک محدوده محصور قرار بگیرند تا به سراغ گونه های ارزشمند نروند.
کانال زهکش قزوین اوایل دهه 90 توسط دستگاه های اجرایی استان قزوین با هدف خارج کردن نمک و شوری از دل خاک بین استان های البرز و قزوین ساخته شد.
30 کیلومتر از این کانال در شهرستان نظرآباد استان البرز و دشت صالحیه این شهرستان واقع شده و با ساخت این کانال نه تنها شوری خاک کمتر نشد بلکه بر میزان و شدت آن افزوده شد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.