فریدون رحیم‌زاده عصر دوشنبه در پایان سفر یک روزه به منظور حضور در اختتامیه جشنواره دستاوردهای دانشجویان پیام نور در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی‌ به نفع افزایش آزادی و برطرف‌سازی برخی محدودیت‌ها که ممکن بود برای اساتید و دانشجویان بوجود آید بازبینی شد.

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی مشهد، تصریح کرد: اهتمام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری هر چه بیشتر این کرسی‌ها به منظور جدی گرفتن آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه و کاستن محدودیت‌های موجود است.

مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شده طی یکسال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل در دانشگاه‌های کشور حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشت.

وی تصریح کرد: افزایش برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها نشان از استقبال دانشجویان و اساتید برای شرکت در مباحث مختلف جامعه دارد.

رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: مباحث سیاسی و آزادی‌های اجتماعی با فاصله زیاد از دیگر مسائل در ردیف اول اولویت‌های دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی است.

وی ابرازداشت: با توجه به مبحث مهم انتخابات در جامعه و نیز دانشگاه‌ها، وزارت‌ علوم بدون گرایش سیاسی، سعی در تسهیل فضا با هدف گفت و گو در خصوص این رویداد مهم دارد.

مشاور معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: دانشگاه‌ها زمینه افزایش مشارکت سیاسی مردمی را بدون گرایش سیاسی خاص فراهم می‌کنند.

ایده ایجاد "کرسی آزاداندیشی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی" نخستین بار از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نامه دی ماه ۱۳۸۱ ایشان به جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه و سپس به صورت موکد در بیانات معظم‌له در دیدار با نخبگان علمی کشور با مضمون ضرورت راه‌اندازی کرسیهای مناظره، نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در دانشگاهها و مووسسات آموزش عالی مطرح شد.

به منظور اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه و نیز مستند به ماده ۲ نظامنامه هیات حمایت از کرسیهای نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی "آیین نامه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" تدوین و ابلاغ شد.

بر این اساس "کرسی آزاداندیشی" نشستی در محیطهای دانشگاهی است که در آن به صورت آزاد نظام‌مند، محترمانه، عقلانی، منطقی و شجاعانه در باب موضوعی معین و از پیش اعلام شده، به اظهار نظر ، پرسش و پاسخ عمیق، گفت و گو ، تبادل و تضارب آراء، همراه با استدلال و ارائه مستندات در قالب "کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و همچنین کرسی پرسش و پاسخ پرداخته می‌شود.

همچنین سیاستگذاری و نظارت کلان بر حسن انجام کرسیهای آزاداندیشی بر عهده "شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی" گذاشته شده و وظیفه پیگیری امور اجرایی آن بر عهده "هیات نظارت، هیات نظارت بر فعالیتهای تشکلهای اسلامی و نیز دبیرخانه هیات نظارت بر تشکلهای اسلامی در هریک از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور است.

 بر این اساس مجموعه‌ها و اشخاصی شامل تشکلهای اسلامی دانشگاهیان(دانشجویی و استادی)، گروههای علمی و آموزشی، انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و شوراهای صنفی، حداقل سه نفر از دانشجویان و نیز هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور می‌توانند کرسی آزاداندیشی را با موضوع مشخص در محیط دانشگاهی برگزار کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.