علی اکبر عباسی راد روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ۳۴۰ هزار هکتار از مراتع شهرستان دامغان در ۲ قالب پروانه چرا یا طرح مرتعداری پایش و ارزیابی شد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح نظارت بر مراتع برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران و استفاده صحیح از پوشش مراتع است. 

عباسی راد اضافه کرد: این طرح، علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب، موجب افزایش ۳۵ درصدی تولید علوفه می‌شود. 

وی اظهار داشت: در طرح پایش و ارزیابی دام، مواردی نظیر دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتعداری، کنترل زمان ورود و خروج دام در مراتع و اخذ عوارض پروانه چرا، بررسی می‌شود. 

عباسی راد تصریح کرد: با توجه به وضعیت تغییر اقلیم و نظارت بر پروانه چرای دام و با هدف حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی، طرح پایش مراتع در شهرستان دامغان در سال جاری اجرا شده است.

وی افزود: مراتع با توجه به تامین علوفه، در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند چرا که علاوه بر حفاظت آب و خاک، به دلیل استفاده دام‌ها، جایگاه ویژه ‏ای را به خود اختصاص داده‌اند. 

عباسی راد، کنترل های لازم در مراتع را امری ضروری دانست و گفت: حضور مستمر مرتعداران در مناطق تعیین شده، ضمن جلوگیری از تخلفات احتمالی در ورود و خروج غیرقانونی دام های غیرمجاز، می تواند تا حد قابل توجهی مانع از تخریب و تصرف در این عرصه ها شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان تصریح کرد: چنانچه بهره برداران بهره برداری اصولی و برابر با ظرفیت از مراتع موارد قانونی را رعایت نکنند، با ابطال پروانه چرا رو به رو خواهد شد. 

شهرستان دامغان دارای ۱۶۲ سامانه عرفی مرتع است که دارای ۱۶۲ هزار و ۸۱۰ واحد دامی و یک هزار و ۲۷۹ بهره‌بردار است. این شهرستان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی طبیعی است که تاکنون برای بیش از ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.