سیامک صدقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این ممنوعیت تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و با متخلفان در این زمینه برابر مقررات برخورد و در صورت تکرار، پروانه ممیزی آنها باطل می‌شود.

وی بیان کرد: ورود دام به مراتع علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، به دلیل رطوبت زیاد خاک و در اثر تردّد زیاد دام در مرتع، باعث فشرده شدن خاک و کم شدن تخلخل آن می‌شود و در نتیجه این عمل، وزن مخصوص خاک افزایش یافته و قابلیت نفوذ آب به آن کاهش می‌یابد.

رییس اداره منابع طبیعی بوکان اظهار داشت: حفظ پوشش گیاهی در مراتع با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و فرهنگ‌سازی مهمترین اقدام برای جلوگیری از چرای غیرقانونی دام در مراتع و حفظ این پوشش است.

وی با اشاره به اینکه چهار هزار و ۱۶۵ بهره‌بردار، مجاز به استفاده از مراتع این شهرستان هستند، از بهره برداران خواست قبل از شروع فصل چرای دام با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نسبت به تمدید قرارداد ممیزی خود اقدام کنند زیرا در غیر این صورت پروانه چرای آنان باطل می‌شود.

مراتع یکی از مهمترین و باارزش‌ترین منابع ملی محسوب می‌شود که مدیریت صحیح و بهره‌برداری بهینه از آنها می‌تواند نقش اساسی در جهت حفظ آب و خاک و بهره‌برداری پایدار از این منابع خدادادی داشته باشد.

۱۳۶ هزار هکتار مرتع در بوکان وجود دارد که ۳۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه ۳ با پوشش ضعیف است؛ سالانه ۲۶ هزار و ۸۹۴ تُن علوفه در بوکان تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.