شاپور محمدزاده روز چهارشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در سالن مدیریت بحران استانداری ابراز داشت: تعمیق و تثبیت سواد در کنار توسعه سواد در اولویت کار آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید قرار دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۸۰ درصد فعالیت سوادآموزی در کشور در حوزه زنان است، اضافه کرد: ۵۵ درصد فعالیت سوادآموزی در کشور مربوط به روستاها است.

وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از هر ۱۰۰ زن ۶۵ نفر بی‌سواد بودند و اکنون بر اساس آخرین سرشماری از هر ۱۰۰ زن ۹۴ درصد باسواد هستند.

محمدپور خاطرنشان کرد: نرخ سوادآموزی در کشور در میان زنان ۵۸ درصد و در بین روستاییان ۶۱ درصد بعد از پیروی انقلاب اسلامی افزایش یافت.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: نهضت سوادآموزی با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) تاسیس شد که در این چهار دهه خدمات ارزنده‌ای با تاسیس این سازمان ارایه شده است‌.

وی ادامه داد: قبل از سال ۱۳۵۵ تنها حدود ۴۷.۵ درصد جمعیت بالای ۶ سال کشور باسواد بودند، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در آخرین سرشماری میانگین باسوادی به صورت چشمگیری افزایش یافت.

 سمنان جزو استان‌های برتر در پوشش سوادآموزی

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: میانگین باسوادی در کشور ۹۶ درصد و در استان سمنان به بالای ۹۸ درصد رسیده که نشان از عملکرد مطلوب استان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی در استان سمنان ۲.۳ درصد از میانگین کشور بالاتر است، ادامه داد: می‌توان در استان سمنان به همراه ۲ استان دیگر در آینده‌ای نزدیک جشن ریشه‌کن شدن بی‌سوادی را برگزار کرد.

وی ادامه داد: مهارت‌آموزی در استان‌های تهران، سمنان و مازندران که تعداد افراد کم سواد و بی‌سواد اندک دارند در اولویت قرار دارد.

محمدزاده افزود: در مراکز محلی یادگیری به بهانه سوادآموزی مهارت‌آموزی نیز انجام می‌شود و در استان سمنان ۲ مرکز یادگیری محلی وجود دارد که این تعداد مرکز اندک است و باید حداقل به ۱۰ مرکز برسد.

وی بیان کرد: مراکز یادگیری محلی با مهارت‌آموزی نقشی موثر در اشتغالزایی، بهبود معیشت افراد و کاهش نرخ بیکاری دارد.

وی ابراز داشت: نداشتن مشخصات فردی و کدپستی یکی از موانع ریشه‌کن شدن بی‌سوادی است و لازم است استانداران، دهیاران، مراکز بهداشت و درمان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در معرفی این افراد کمک کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: ریشه‌کن شدن بی‌سوادی نقشی مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد و کمک در شناسایی افراد کم سواد و بی‌سواد کمک به جامعه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی، به منظور شرکت در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، افتتاح مدرسه‌ای در روستای اعلا و بازدید از مرکز یادگیری محلی سمنان به این استان سفر کرده است.

طبق نتایج سرشماری ۱۳۹۵، میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان ۹۱.۵ درصد و در مناطق روستایی ۸۴.۵۳ است و در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۱۳ هزار و ۷۳۳ نفر بی‌سواد هستند.
میزان باسوادی مناطق شهری استان سمنان از ۷۵.۰۷ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافت. در همین بازه زمانی نرخ باسوادی مناطق روستایی استان از ۴۷.۳۲ به ۸۴.۵۳ درصد افزایش یافت. به عبارت دیگر، میزان افزایش باسوادی در مناطق روستایی  استان شتاب بیشتری داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.