حمیدرضا حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: پنج کانون بیماری تب برفکی شناسایی شده در استان سمنان مربوط به شرق استان بود.

وی ادامه داد: برنامه‌های مراقبتی و پایشی در دستور کار کارشناسان دامپزشکی استان سمنان قرار دارد و آخرین کانون بیماری  در نردین شهرستان میامی بود که اکنون بیماری کنترل شده و نگرانی بابت شیوع بیماری تب برفکی در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: طرح ملی واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی در چهار مرحله به فاصله سه تا چهار ماه تکرار می‌شود و اکنون سه مرحله با پوشش ۹۶ درصدی در استان اجرا شد و مرحله دیگر  تا پایان امسال انجام می‌شود.

حسینی بیان کرد:  ۴۸ هزار راس دام سنگین در استان سمنان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۶ هزار و ۲۲۴ راس علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی تصریح کرد: تلفات ناشی از پنج کانون بیماری تب برفکی در استان سمنان پنج راس گوساله بود و تعداد تلفات نشان می‌دهد کانون جدی بیماری در استان سمنان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان خاطر نشان کرد: دام سبک عشایر از لحاظ ابتلا به بیماری تب برفکی دارای خطرپذیری بیشتری است و به همین دلیل واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی با اولویت دام عشایر ۲ بار در سال، یک بار قبل از کوچ بهاره و بار دیگر قبل از کوچ پاییزه عشایر، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ورود دام غیرمجاز به استان سمنان یکی از عوامل بروز تب برفکی است، اضافه کرد: قرارگیری در مسیر محور ترانزیتی و همسایگی با هشت استان کشور، خطر شیوع بیماری تب برفکی را در استان سمنان بالا برده، اما با نظارت و کنترل مطلوب ورودی‌های استان و جلوگیری از ورود دام غیرمجاز، استان سمنان جزو استان‌های موفق در کنترل این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ویروس تب برفکی سرمادوست است و به همین دلیل در فصل سرما شیوع بیشتری دارد و این بیماری واگیر در دام است و قابلیت انتقال به انسان ندارد.

تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر در دام است که شیوع این بیماری در دام به شدت اقتصاد دامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شیردهی و وزن گیری دام و تولیدمثل سه شاخصه مهم و موثر بر اقتصاد دامداران است که شیوع بیماری تب برفکی موجب افت شیردهی در گاو شیری، سقط جنین و افت وزن در دامپروری می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.