علیرضا آشناگر روز پنجشنبه در آیین نهالکاری در حوضه گل‌رودبار مهدیشهر در اجرای «نهضت درختکاری» همزمان با سراسر کشور ابراز داشت: ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن نتیجه استفاده بی‌رحمانه از منابع آب‌ زیرزمینی استان سمنان است.

وی ادامه داد:  استان سمنان با مشکل کمبود بارندگی مواجه است و بیش از ۷۰ درصد بارندگی‌های استان نیز تبخیر می شود.

وی با تاکید براینکه باید با طبیعت، متعهدانه برخورد شود، افزود: ‌ آبخیزداری و درختکاری اگر به عنوان یک امر اجتماعی مورد توجه قرار گیرد ، بی تردید بهره وری مطلوب تری خواهد داشت.

استاندار سمنان خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته همزمان با آلایندگی کلان شهر تهران، برخی شهرستان‌های استان سمنان نیز دچار این معضل شد و این امر نشان دهنده غفلت از موضوع مهم منابع طبیعی، جنگل و طبیعت است.

آشناگر یادآور شد: این روزها جوامع شهری گرفتار صنعت زدگی است و باید اقدامات ترویجی و آبخیزداری  بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و درختکاری و مرتع داری یکی از کارهای مهم،  لازم و ضروری برای  کشور و استان است.

استاندار سمنان بیان کرد: امسال با تلاش مسئولان ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به استان سمنان اختصاص یافت.

۱۵ هزار هکتار بذرکاری در استان سمنان انجام شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در آیین نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز گفت: سه سال گذشته ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان به منظور تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری فرسایش خاک و تقویت سفره آب‌های زیرزمینی بذرکاری انجام شد.

علینقی حیدریان ابراز داشت: در طرح ملی نهضت جنگل‌کاری با شعار نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز در مجموع ۱۴ میلیون نهال در کشور غرس می شود و در استان سمنان نیز  ۳۳۷ هزار و ۴۰۰ اصله نهال در وسعت ۲ هزار و ۴۱۸ هکتار از مناطق جنگلی استان سمنان کاشته می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم کشور، برنامه نهال کاری از آذر ماه امسال آغاز می شود و تا اسفند ادامه خواهد داشت.‌

براساس تعریف علمی، استان سمنان دارای جنگل‌های هیرکانی، بیابانی پوشیده از تاغ و سوزنی برگ پوشیده از درختان ارس است  و براساس این تعریف از مجموع ۲ هزار و ۴۱۸ هکتار وسعت در نظر گرفته برای جنگل‌کاری دراستان، در وسعت ۱۶۸ هکتار  در چهار شهرستان شاهرود، دامغان، میامی و مهدیشهر، درختان بادام‌کوهی، اورس، فندق، گلابی وحشی و زرشک کاشت می‌شود  و باقیمانده مساحت مربوط به جنگل‌های بیابانی است که در هفت شهرستان استان سمنان  به جز مهدیشهر درختچه‌های تاغ کاشته می‌شود.

از ۹.۷ میلیون هکتار از عرصه های طبیعی استان سمنان، ۳۵۲ هزار هکتار مناطق جنگلی و ۳.۷ میلیون هکتار مرتع و ۵.۲ میلیون هکتار بیابان است.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.