این کتاب با یادداشتی از معاون وقت سیاسی و امنیتی استانداری سمنان و مقدمه ای از مدیر کل وقت حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان آغاز می شود و سپس با یادآوری شعارها به ریشه و دلیل انتخاب آنها در دوران پیش و پس از انقلاب می پردازد و با روایت تصویری از دهه فجر کتاب پایان می یابد.

همچنین  اسامی ۵۶ نفر از دانش آموزانی که در تهیه این کتاب همکاری داشته اند در کتاب درج شده است.

بخشی از کتاب

شعار: کوره آدم پزی   رکس آبادان شده

محمدرضا شاه پهلوی در ۲۷ مرداد ۵۷ طی سخنانی گفت با تلاش هایی که کرده است ایران را در آینده نزدیک به دروازه تمدن بزرگ می رساند و این تمدن بزرگ را با وحشت بزرگ مقایسه کرد، منظورش از وحشت بزرگ همان نهضت در حال رشد ایران بود که به رهبری امام خمینی و اعلامیه های پی در پی ایشان لحظه به لحظه تا مرز پیروزی کامل پیش رفت.

فردای روز سخن پراکنی شاه در حالی که مردم زیادی در سینما رکس آبادان مشغول تماشای فیلم بودند، سینما به آتش کشیده شد و به طوری که در همان زمان نقل شد افراد زیادی از مرد و زن و کودک در آتش سوختند. تعداد این افراد بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نفر ذکر شده است.

ابتدا عده ای تصور می کردند این کار از طرف مذهبیون افراطی که مخالف سینما بودند انجام شده است ولی خیلی زود به روشنی مشخص شد که این جنایت از طرف ماموران شاه صورت گرفته است. در بررسی حادثه مشخص شده بود که درهای خروجی سینما را  هنگام آتش زدن قفل کردند و مواد خاموش کننده در ماشین های آتش نشانی که آمده اند وجود نداشته  است  و این ترفند شاه نتیجه ای برای رژیم دربرنداشت و در نتیجه انسجام برای مردم برای مبارزه بیشتر شد. این فاجعه باعث سقوط دولت آموزگار گردید.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از نهادهای جمهوری اسلامی ایران است که با هدف حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت، به موجب فرمان رهبر جمهوری اسلامی در پایان جنگ در مهرماه سال ۱۳۶۹ بنیان نهاده شد. این بنیاد در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد و این کتاب با حمایت این بنیاد در استان سمنان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان منتشر شده است.                                                            

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.