علیرضا آشناگر روز سه‌شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: سمنان از نظر منابع آبی فقیر است و باید براساس آمار برای رفع چالش کم آبی در استان اقدام شود.
وی خاطر نشان کرد: استفاده بهینه از آب، تامین کسری و ساماندهی منابع آبی کنونی در این بخش برای مهار کم آبی باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار سمنان با بیان اینکه۷۵۷ قنات در استان سمنان وجود دارد که ۷۵ میلیون مترمکعب از آن برداشت می شود، گفت: سه  سد در سال‌های گذشته در استان بهره‌برداری شد که ۴۲ میلیون متر مکعب آب از آن برداشت می شود.
آشناگر تصریح کرد: سه هزار و ۳۹۲ چاه در استان وجود دارد که ۷۲۹ میلیون مترمکعب آب از آن تولید می شود و روان آب‌ها در استان ظرفیت ۳۵۰ میلیون مترمکعب تولید آب را دارند.
استاندار سمنان تصریح کرد: متوسط برداشت آب از منابع زیر زمینی در استان از متوسط کشوری بالاتر است و ۷۷ درصد از این منابع در سمنان برداشت می شود، این نوع استفاده از منابع آب در استان وحشتناک است و اجرای طرح‌های آبخیزداری از راهکارهای موثر برای رفع چالش کم‌آبی در استان است.
وی ادامه داد: اگر تمامی اعتبارهای استان در بخش آب مصوب شود، بازهم کار بزرگی انجام نشده و توسعه استان مستلزم تامین آب است.

ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری و مهار آب در سمنان 
استاندار سمنان گفت: تا سال ۹۵ کمتر از ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مصوب می شد که امسال این رقم به ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در معرض سیل است که باید با اجرای طرح‌های آبخیزداری این مناطق کنترل شود.
استاندار سمنان گفت: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اعتبار های قابل توجه هزینه شود و اجرای طرح های آبخیزداری در استان مستمر باشد.
آشناگر ادامه داد: اجرای طرح تغذیه مصنوعی برای کمک به آبخوان باید مورد توجه قرار گیرد و طرح‌های آبخیزداری ۲۰ میلیون مترمکعب توانسته آب در استان ذخیره کند.
آشناگر افزود: تجربه‌ استان‌های دیگر برای مهار کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد و هیاتی از سمنان به استان یزد برای رفع چالش کم آبی و اجرای طرح‌های مختلف آبی اعزام شود.
استاندار سمنان گفت: مشارکت مردم برای اجرای طرح‌های مختلف برای مهار کم آبی مورد توجه باشد و طرح‌های کوچک آبی در استان قابل توجه است، قطره قطره منابع آب در استان بهینه مصرف شود.
تأمین آب آشامیدنی مردم استان سمنان ۸۰ درصد از چاه‌ها، ۱۲ درصد از چشمه‌ها و هشت درصد از قنات‌ها تأمین می‌شود، شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان در قالب بیش از ۲۴۱ هزار انشعاب به ۶۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر در استان آبرسانی می‌کند.
۱.۵ درصد از مشترکان آب و فاضلاب شهری کشور در استان سمنان قرار دارند و سرانه مصرف آب در بخش خانگی در استان به ازای هر نفر ۱۵۵ لیتر بر ثانیه است. 
۷۷ درصد از منابع آب تولیدی استان سمنان از ذخایر زیرزمینی برداشت می شود در حالی که متوسط این شاخص در کشور ۵۵ درصد است، ۸۶ درصد آب استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود ولی سهم این بخش از اشتغال استان ۱۰ درصد است.
بر اساس سند ملی بهره وری آب، مصرف آب بخش کشاورزی در سمنان که اکنون ۹۴۱ میلیون مترمکعب است باید با تمرکز بر افزایش بهره وری به ۶۵۴ میلیون مترمکعب کاهش یابد.
در این نشست که با حضور منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان و چند تن از مسئولان دستگاه هایی اجرایی برگزار شد در ارتباط با راهکارهای مهار کم آبی در استان بحث و تبادل نظر شد.
۷۳۳۹/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.