صدای خمپاره‌ها آمد و کبوتران آسمانی وطن را به سوی قرارگاه ابدی دل ها به پرواز درآورد. سال‌ها آتش آشوب این جنگ دژخیمانه سکوت دشت‌های ارغوانی را با صدای شکستن دل‌های مادرانی به سوگ‌نشسته برهم زد.

راستی فرمانده، زمان پرواز تو و کبوتران‌مان، سوگی بی‌انتها و بی‌کرانه، گل‌های باغچه‌ها و شعمدانی‌های حیاط خانه مادران را به میهمانی مصیبت و ماتم فراخواندند.  

جنگی تحمیلی و هشت ساله که با تجاوز هوایی عراق و حمله به چند فرودگاه و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران در سال ۱۳۵۹ آغاز شد، هوس‌هایی از گریه‌های پنهان و آشکار به چشمان ایران هدیه داد.

این صدام بود که با نقض پیمان الجزایر ادعای مالکیت بر اروند رود و تعلق جزایر ایرانی به اعراب را مطرح کرد، ولی با وجود حمایت کشورهای استعماری نتوانست به اهداف خود برسد.

سرانجام این جنگ که با زیاده‌خواهی صدام و فتنه‌گری کشورهای دیکتاتورپرور آغاز شده بود با مقاومت دلاورانه مردم قهرمان ایران در ۲۹ مرداد سال ۱۳۶۷ با اعلام آتش بس رسمی به پایان رسید.

شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ رژیم عراق را به عنوان آغازگر جنگ و مسئول جبران خسارت های وارده معرفی کرد.

در میان آتش جنگ که دل‌های هزاران را سوزاند و شعله‌ور کرد، رزمندگان و غیرتمندان استان سمنان در کنار دیگر دلاوران وطن با عضویت در گردان‌ها و دسته‌های مختلف به خدمت عاشقانه دفاع از دین و وطن پرداختند.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، شهروندان این استان در دوران دفاع مقدس به ازای هر ۵۸ نفر یک نفر جانباز به اسلام و میهن تقدیم کردند که بیش از ۲.۱ برابر میانگین کشوری است.

اعزام نیروهای سمنانی به جبهه‌های جنگ سه برابر میانگین کشوری 

سرهنگ محمدحسن سلامی گفت: سمنان، به نسبت جمعیت، سومین استان شهید داده پس از اصفهان و قم است، به طوری که آمار شهدای کل کشور ۲۱۹ هزار نفر و تعداد شهدای استان ۲ هزار و ۸۷۰ نفر است.
وی ادامه داد: میانگین اعزام نیرو در سال ۱۳۶۵ در کل کشور حدود ۱.۱ درصد از کل جمعیت و در استان سمنان حدود ۱.۴ درصد بود که بالاتر از میانگین کشوری بوده و این نسبت در سال ۱۳۶۶ با توجه به سیر صعودی اعزام نیروی استان فراتر رفت.

سلامی اضافه کرد: استان سمنان رده دوم کشور را در اعزام رزمندگان نسبت به جمعیت با ۳.۷ درصد داشت که بیش از ۳ برابر میانگین کشوری را شامل می‌شد.

وی ادامه داد: مقایسه جمعیت بین کشور و استان سمنان در سال ۱۳۶۵ که ۹۷ صدم در صد کل کشور بود نشان می دهد کل آمار رزمندگان استان معادل ۱.۴۳ درصد رزمندگان کل کشور بوده که رقم بالاتری را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، شکلی دیگر از مقایسه که در رابطه با حضور نیروهای بسیجی به تناسب جمعیت کل کشور و جمعیت استان در طول هشت سال جنگ تحمیلی صورت گرفته است را معرفی می کند.

وی در بیان این شکل مقایسه‌ای عنوان کرد: کل نیروهای بسیجی رزمنده در کشور معادل یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بود و با توجه به جمعیت سال ۱۳۶۵ یعنی ۴۹ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۱۰ نفر در کل کشور، نتیجه گرفته می شود که حدود ۳.۹ درصد از جمعیت کل کشور به عنوان بسیجی در جبهه‌های نبرد حضور داشته‌اند.

سلامی گفت: بر اساس جمعیت همان سال، حدود ۶.۶ درصد از جمعیت استان در جبهه‌های نبرد حضور یافته‌اند که بیش از ۱.۷ برابر میانگین کشوری بوده است.

وی اضافه کرد: این آمار و ارقام نشان دهنده حضور فعال و چشمگیر نیروهای مردمی در جبهه های نبرد است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان از تقسیم آمار جمعیت کشور و استان بر کل رزمندگان نتیجه می‌گیرد که در کشور به ازای هر ۲۶ نفر، یک نفر به عنوان بسیجی در جبهه حضور داشت و در استان سمنان به ازای هر ۱۵ نفر، یک نفر به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت.

وی اضافه کرد: این استان معادل ۱.۷ برابر میانگین کشور رزمنده به جبهه های حق علیه باطل اعزام کرد.

بر اساس گفته سلامی از مجموع شهدای کشور ۴۴ درصد و از مجموع شهدای استان سمنان ۵۵ درصد بسیجی بوده‌اند و حضور داوطلبانه و مردمی در جبهه‌های جنگ از استان سمنان ۱۱ درصد بیشتر از میانگین کشور است.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.