شهرستان شاهرود با دارا بودن بیش از سه هزار و ۴۰۰ هکتار تاکستان، سالانه ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می‌کند، این در حالی است که به علت سرمازدگی های چند سال گذشته تولید این محصول در شاهرود به ۹۰ هزار تن کاهش یافته است.

در آیین شکرانه برداشت انگورکه  با حضور جمعی از شهروندان و مسئولان این شهرستان برگزار شد، شهردار شاهرود با بیان اینکه این شهرستان دارای چند اقلیم متنوع است، افزود: شاهرود با تولید ۳۰ رقم انگور بیش از ۱۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

محسن احمدی ، برگزاری آیین شکرانه را سپاس از نعمت های بیکران خداوند خواند و اظهار داشت: برای شناساندن هر چه بیشتر این شهرستان به هموطنان و حتی کشورهای دیگر نیازمند همراهی و همدلی مسئولان و حمایت مردم  است.

احمدی از مهندسان ، کشاورزان و خیران برای راه اندازی بوستان ملی انگور دعوت به همکاری کرد و یادآورشد: برای احداث این بوستان تامین اراضی و همچنین تعریف شاخصه‌ها انجام شده و پایان امسال نهالکاری شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه جاذبه های گردشگری در منطقه دیزج به خوبی شناسانده نشده است، تصریح کرد: برای آسفالت مسیر دسترسی منطقه چناران و همچنین فضا سازی این منطقه با مسئولان توافق شده که بزودی این امر عملیاتی خواهد شد.

ارقام خلیلی، یاقوتی، لعل، عسکری، بی‌دانه، سفید فخری، شاهانی و صاحبی از ارقام زودرس انگور این شهرستان هستند.

سال گذشته باغ های شاهرود بیش از ۷۰ درصد محصول انگور مورد نیاز کارخانه کنسانتره توحید شاهرود را تامین کردند که محصول فرآوری شده به کشور روسیه صادر شده است.

از ابتدای مرداد ۹۸ تاکنون ۵۰۰ تن سیب و یک هزار تن انگور استان سمنان برای تبدیل به کنسانتره به کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در شاهرود منتقل شده که منجر به تولید ۲۷۰ تن کنسانتره شده است.

۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شاهرود  قرار دارد.

باغداران شاهرود هرسال حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می کنند.

۱۰۲۳/۶۱۶۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.