کتاب «رد پایی بر آسمان» که به قلم «مرتضی حاجیان‌نژاد» تدوین و بازنویسی شده است، به خاطرات «عبدالوهاب ناظمیان» از رزمندگان سمنانی دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

در این کتاب خاطراتی از دوران کودکی، سال‌های تحصیل، فعالیت‌های پیش از انقلاب اسلامی و حضورش در عملیات‌هایی چون آزادسازی خرمشهر، عملیات محرم، عملیات والفجر ۸، کربلای یک و ماجرای حج سال ۱۳۶۶ و شهادت یگانه خواهر عبدالوهاب پرداخته به شیوه روایی من روایی پرداخته شده است.

با توجه به این که نخستین جلد از «رد پایی بر آسمان» در قالب خاطره‌نویسی نوشته شده است، نگارنده زیرنویس‌های به جا و دقیقی را برای مطالب عنوان شده در نظر گرفته و مواردی چون تاریخ شروع و پایان هر عملیات، نام و دلیل شهادت هر رزمنده شهید شده، نام رجال اثرگذار سیاسی، نظامی و اقتصادی دوران جنگ تحمیلی را هم شرح داده است.

این کتاب به ۱۱ بخش مختلف تقسیم شده است که بخش آخر آن ماجرای حج روز جمعه ۹ مرداد ماه سال ۱۳۶۶ برابر با ششم ذی‌حجه ۱۴۰۷ و شهادت حاجیان ایرانی در آیین برائت از مشرکان در سرزمین وحی است.

در صفحه ۱۹۷ این کتاب درباره این ماجرا می‌خوانیم:

بیشتر نظامیانی که در خیابان‌های اطراف مستقر بودند، یونیفرم ارتشی داشتند. در بین پلیس‌ها، عده‌ای هم با لباس معمولی حاضر بودند و با چماق‌های میخ‌دار و میله‌های آهنی مردم را می‌زدند. بالای پشت بام ساختمان‌های اطراف، عده‌ای با لباس عربی هر چه به دستشان می‌رسید بر سر حاجیان می‌انداختند: بلوک، شیشه، سطل شن، کپسول، کولر گازی. از این رو، عده زیادی بر اثر برخورد اجسام سنگین و متلاشی شدن سرشان، شهید شدند.

اکثر هتل‌ها درهای ورودی را بسته بودند و فقط ساختمانی که فلسطینی‌ها در آن بودند، درها را گشودند که عده‌ای توانستند جان خود را نجات دهند.

آنقدر ازدحام جمعیت زیاد بود که هر کس روی زمین می افتاد، زیر دست و پا می ماند.

رد پایی بر آسمان را انتشارات سوره مهر، با همکاری حوزه هنری استان سمنان، در ۱۷۸ صفحه و قطع رقعی روانه بازار نشر کرده است.

این کتاب با تصاویری از عبدالوهاب ناظمیان در صحنه نبرد و به همراه هم‌رزمانش پایان یافته است.

درباره نویسنده

مرتضی حاجیان‌نژاد، ‌نویسنده و پژوهشگر است و دو مجموعه کتاب درباره تاریخ انقلاب اسلامی در استان سمنان نیز نگاشته است.

مجموعه هفت جلدی «روزشمار انقلاب اسلامی در استان سمنان» و مجموعه چهار جلدی «انقلاب اسلامی در سمنان به روایت اسناد» نام این مجموعه‌ها است که جریان انقلاب اسلامی طی سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷ را روایت می‌کند.

۷۳۴۲/۶۱۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.