مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان معتقد است که: "آموزش و پرورش "در عمل جزء اولویت‌های اول در جموری اسلامی نیست و این نقیصه باید در گام دوم انقلاب رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، محمد دستورانی در نشست خبری نهضت مهارت‌آموزی اظهار کرد:  "آموزش و پرورش " باید در کنار بهداشت و امنیت، در مقام عمل به یکی از سه اولویت اول در جمهوری اسلامی تبدیل و بودجه‌ای متناسب با این جایگاه برای آن باز تعریف شود.

وی با اشاره به جایگاه والای آموزش و پرورش در کشورهای توسعه‌یافته دنیا افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه کشورمان تنها 13.3 درصد است این در حالی است که این سهم در برخی از کشورهای پیشرفته و موفق دنیا و از جمله کشورهای اسکاندیناوی به بیش از 50 درصد نیز می‌رسد.

مدیرکل آموزش .و پرورش استان سمنان از دوره ابتدایی به مثابه نقطه آغازین تربیت، تحول و مهارت یاد کرد و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا در دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی آموزش رسمی ندارند و آموزش در آنها از طریق بازی و برخی روش‌های غیررسمی صورت می‌گیرد.

وی زایش فکری و خلاقیت در دانش‌آموزان را مستلزم هدایت تحصیلی درست دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که رهبری معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بر آن تاکید ویژه کردند کم‌کردن فاصله بین "بایدها" و "واقعیت‌ها" است. از همین رو بعد از چهار دهه از انقلاب، باید چشم‌انداز آینده را بهتر و روشن‌تر ترسیم و طرح‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آموزش و پرورش در رسالت خود در حوزه آموزش، مهارت و ...به درستی عمل کند باید از منابع مالی و انسانی کیفی و به‌اندازه بهره‌مند شود.

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات موفق دنیا

وی یکی از جدی‌ترین مشکلات جامعه امروز ما در بحث بیکاری را فرهنگ کار ارزیابی و اضافه کرد: جامعه امروز ما در حوزه فرهنگ کار و کارآفرینی با مشکلات جدی روبرو است و این مشکلات باید برطرف شود. تا مادامی که نگرش و تعریف ما از کار، "پشت میزنشینی" است معضل بیکاری و فرهنگ کار در کشور ما حل نخواهد شد.

دستورانی بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات موفق دنیا تاکید و تصریح کرد: باید مهارت‌آموزی را به دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی ببریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا بخش عمده فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی‌شان معطوف به طرح‌های کوچک و زودبازده است ادامه داد: باید از تجربه‌های موفق دنیا استفاده کنیم.

توفیق استان سمنان در هدایت تحصیلی

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از توجه ویژه استان به مهارت‌آموزی خبر داد و گفت: استان سمنان 27 هزار دانش آموز در متوسطه اول در 225 مدرسه دارد بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های ملی باید 20 درصد دانش آموزان استان تحت‌پوشش طرح ایران‌مهارت قرار می‌گرفتند در حالی که در حال حاضر 38 درصد دانش آموزان ما از آموزش‌های این طرح ملی بهره‌مند هستند.

وی از رتبه اول این استان در طرح ایران مهارت خبر داد و گفت: در حال حاضر 47 درصد دانش آموزان استان در رشته کار و دانش تحصیل می‌کنند و این در حالی است که میانگین این شاخص در کشور36 درصد است.
دستورانی با بیان اینکه 45 درصد دانش آموزان در سطح کشور در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند ادامه داد: خوشبختانه در استان این میزان 40 درصد است چرا که اجتماع اکثر دانش آموزان در این رشته جز افزایش بیکاری در این رشته حاصلی ندارد. ضمن آنکه میزان دانش آموزان رشته ریاضی که عمده رشته‌های مهندسی و فنی زیرشاخه آن هستند در سطح کشور 15 درصد است در صورتی در استان این رقم 21 درصد است.

وی با بیان اینکه این توفیقات نتیجه هدایت تحصیلی بهتر است ادامه داد: در سطح کشور به طور میانگین 40درصد دانش آموزان به سمت رشته علوم انسانی سوق می‌یابند در حالی که این رقم در استان سمنان 39درصد است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.