سرهنگ علیرضا ابوطالبی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که در سال 96 تعداد 12 فقره آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی سمنان رخ داده است، افزود: سال 97 میزان وقوع آتش سوزی بیشتر از سال 96 بود، اما وسعت آتش سوزی کاهش یافت.
وی ادامه داد: علت وقوع 95 درصد آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقش موثر در کاهش آتش سوزی در عرصه ها دارد.
وی ابراز داشت: رسانه نقش مهم در آگاه سازی و فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه برای حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد.
ابوطالبی با بیان این که بارش های اخیر موجب رویش گیاهان و ایجاد پوشش گیاهی مناسب و متراکم در عرصه های منابع طبیعی استان سمنان شده است، تصریح کرد: با نزدیک شدن به فصل گرما و خشک شدن گیاهان و وزش بادهای موسمی احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شوند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بطری های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می کند و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و برهمین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطرهای شکسته منعکس کننده نور در طبیعت بپرهیزند.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.