به گزارش ایرنا، خنده های سید جواد قصه ما قند در دل آب می کرد و چند صباحی می شد که معشوق اش با چتر سفید و حریر سبز برای شروع زندگی مشترک شوقی لبریز بر دل داشت.
روزها برای سید جواد که امروز در پایگاه ترک اعتیاد با ما هم کلام شده ایم خوب می گذشت تا اینکه یک لغزش در زندگی کافی بود تا آرزوهایش به خاکستر و خیال تبدیل شود.
خودش می گوید کار و کاسبی خوبی به واسطه مغازه و سرمایه اولیه ای که پدر بعد از دانش آموختگی در مقطع کارشناسی به او هدیه داده بود به راه انداخت، اما همه چیز در یک زمان تغییر کرد.
جرقه های هیجان انگیز، نشاط کاذب را برای زندگی اش به ارمغان آورد و با سهل انگاری و ترغیب دوستان ناباب افیون خانمان سوز را برای شادکامی برگزید.
شاید قصه سید جواد مانند زندگی بسیاری از جوانان سرزنده کشور که به دام اعتیاد گرفتار شدند کمی کلیشه ای به نظر برسد، اما این روزها فقدان نشاط اجتماعی و فقر فرهنگی چالش اساسی در افزایش اعتیاد در جامعه است.
سید جواد دوستان ناباب را عامل مهمی در ابتلایش به اعتیاد ذکر می کند و می گوید: ابتدای حضورم در جمع این افراد در حالی سپری می شد که تنها نظاره گر اعمال آن ها بودم، اما چندی بعد من هم به قافله آن ها پیوستم.
وی افزود: یک تعارف بیجا به همراه سستی اراده ام سه سال زندگیم را به تباهی کشاند و اکنون روزهای دشواری را پشت سرگذاشته ام.
براساس آمار شورای هماهنگی مواد مخدر سمنان دست کم 10 هزار معتاد در 15 کمپ ترک اعتیاد این استان اکنون در حال درمان هستند و به ازای یک هزار و 500 فرد بیمار و معتاد به مواد مخدر یک کمپ اعتیاد در استان سمنان فعال است.
به باورکارشناسان، شیوع اعتیاد در استان های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس نگران کننده است و چهارمحال و بختیاری، اردبیل، یزد و اصفهان وضعیت مطلوبی در مهار اعتیاد دارند.
60 درصد افراد معتاد به مواد مخدر در ایران تریاک مصرف می کنند و پس از آن مواد صنعتی مانند شیشه و حشیش در بین معتادان ایرانی بیشترین طرفدار را دارد.
صاحبنظران در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد عوامل مختلفی را در شیوع اعتیاد در کشور دخیل می دانند، بیکاری، آلوده شدن به هوای تجربه کردن، فقر فرهنگی و اجتماعی از عوامل متعدد در رسوخ افیون خانمان سوز در جامعه است.
براساس آمار، دست کم 2 میلیون و 500 هزار معتاد در کشور وجود دارد، بیش از 60 درصد معتادان کشور متأهل، بیش از 50 درصد شاغل و بیشی از نیمی از آن ها دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر هستند.
گسترش شاخص های فرهنگی و اجرای طرح های عملی بدون توجه به رویکردهای جزیره ای با توجه به معیشت اقشار مردم در کاهش اعتیاد جوانان این مرز و بوم به مواد مخدر تاثیرگذار است.

** شیوع اعتیاد دانشجویان را تهدید می کند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: افسردگی و مشکلات عاطفی از دلایل اساسی اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر در دانشگاه های استان است.
محمد حسین همتی افزود: آسیب شناسی در رابطه با شیوع اعتیاد بین دانشجویان در دانشگاه ها در دستور است و تاکنون مطالعه های گسترده ای در این بخش انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات برای علت یابی شیوع اعتیاد دانشجویان در دانشگاه های شاهرود و دامغان انجام شد و آمارها در رابطه با دلایل این موضوع به طور کامل موشکافی شد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان افزود: برگزاری نشست های شورای هماهنگی مواد مخدر استان به صورت تخصصی در دستور کار است و با این راهبرد تاکنون سه نشست با عنوان فرهنگی درسال 97 در سمنان برگزار شد.

** نشاط اجتماعی ریشه اعتیاد را می خشکاند
کارشناس ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی گفت: نشاط اجتماعی ریشه اعتیاد در کشور را می خشکاند و مسئولان باید برای تحقق این مهم در کشور برنامه ریزی کنند.
جواد دلبریان اضافه کرد: بسیاری از جوانان برای تفریح و سرگرمی به سراغ مواد مخدر می روند، اگر زیرساخت های ورزشی و تفریحی به معنی واقعی در استان سمنان وجود داشته باشد می توان به جنگ افیون های خانمان سوز رفت.
وی اضافه کرد: این روزها مسایل عاطفی در افزایش اعتیاد در بین جوانان تاثیرگذار است که رفع این چالش با اجرای طرح های پژوهشی و راهکارهای عملی میسر است.
کارشناس ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی گفت: توجه به شادی و سلامت اجتماعی 2 رویکرد اساسی برای مهار بزهکاری های اجتماعی است و نباید در بحث نشاط اجتماعی از برنامه های جمعی و عام محور پرهیز کرد.

** تاثیر مسایل عاطفی در اعتیاد جوانان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: امروز مسایل عاطفی و اوقات فراغت در افزایش اعتیاد در بین جوانان استان تاثیرگذار است که مسئولان باید به این مهم توجه کنند.
همتی تصریح کرد: با همکاری دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان برای رفع مشکلات اجتماعی جوانان تلاش می شود و رفع این چالش ها در کاهش آمار اعتیاد تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های آسیب شناسی برای کاهش اعتیاد در جامعه به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و با این راهبرد می توان برای کاهش بزهکاری های اجتماعی در استان اقدام کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سمنان گفت: هم افزایی دستگاه های مرتبط برای ریشه کنی اعتیاد در استان مطلوب است و با برنامه ریزی های اصولی برای ریشه کنی اعتیاد بین جوانان و اقشار مردم تلاش می شود.

** بیکاری عامل اصلی شیوع اعتیاد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: بیکاری یکی از چالش های اساسی در شیوع اعتیاد در بین جوانان است.
اسماعیل غنیان خاطرنشان کرد: برای توزیع سلامت اجتماعی باید به اصل عدالت اجتماعی توجه شود و به یقین اگر به صورت فراگیر و همه جانبه محرومیت ها در کشور ریشه کن شود به مراتب بزهکاری های اجتماعی هم از بین می رود.
وی اضافه کرد: دولت برای رفع معضل اعتیاد در جامعه برنامه دارد که تحقق این مهم در وهله اول با اتخاذ راهبردهای آسیب شناسی و درک اصولی چالش های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بستگی دارد.
غنیان تصریح کرد: تعهدهای اشتغالزایی در استان سمنان برای سال 98 به صورت 100 درصدی انجام شد و با کاهش نرخ بیکاری می توان برای کاهش اعتیاد در کشور برنامه ریزی کرد.

**انهدام 65 گروه عامل توزیع مواد مخدر در سمنان
فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: از ابتدای فروردین تا 25 اسفند 97 بیش از هشت تن و 600 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد که این رقم به نسبت مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است.
سردار روح الامین قاسمی خاطرنشان کرد: چهار هزار و 234 نفر از عوامل قاچاق، تهیه و توزیع مواد مخدر در استان سمنان در سال 97 بازداشت شدند که از این تعداد 138 نفر زن بودند.
فرمانده انتظامی استان سمنان ادامه داد: 665 طرح پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر در استان سمنان در سال 97 اجرا شد و 65 گروه مواد مخدر منهدم شد.

** تاثیر فقر فرهنگی در افزایش اعتیاد
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: برنامه جامع و کاربردی مبارزه با مواد مخدر برای کاهش بزهکاری های اجتماعی و اعتیاد برای سال 98 در استان سمنان تدوین شود.
امیر بینایی افزود: بیش از 80 درصد از بزهکاری های اجتماعی استان سمنان در 20 درصد از مناطق شهری و روستایی اتفاق می افتد.
وی خاطر نشان کرد: در مناطق محروم شهری و روستایی استان که بزهکاری های اجتماعی در آنها قابل توجه است فقر مالی، فرهنگی و زیرساختی وجود دارد.
بینایی ادامه داد: تفکر جزیره ای یکی از چالش های اساسی در مهار اعتیاد و دیگر چالش های اجتماعی است، بسیاری از دستگاه های اجرایی با وجود برخورداری از اعتبار برای کنترل بزهکاری ها، برای مهار مشکلات در این بخش به صورت انحصاری اقدام می کنند.
وی اضافه کرد: در بعضی از مناطق شهری استان حتی یک بوستان و یا معابر به روز وجود ندارد و فقر زیرساختی به افزایش اعتیاد و بزهکاری ها در جامعه دامن می زند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: تا زمانی که برنامه جامع برای کاهش و کنترل بزهکاری ها وجود نداشته باشد، نمی توان برای ریشه کنی چالش اعتیاد در جامع اقدام اساسی انجام داد.

** مشارکت خیّران راهکاری کمکی برای کاهش اعتیاد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان گفت: نقش مردم در بخش های اطلاعاتی، درمان و پیشگیری به منظور مهار اعتیاد در جامعه پررنگ تر شود.
حبیب الله خجسته پور افزود: در بحث مواد مخدر با 2 مقوله عرضه و تقاضا مواجه هستیم که وظایف دستگاه ها برای مهار و پیشگری اعتیاد در جامعه تعریف شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بحث عرضه، کمیته مقابله هماهنگی مبارزه مواد مخدر برای مهار و کاهش اعتیاد در جامعه تلاش می کند و در بخش تقاضا دستگاه های بهداشت و درمان تلاش خواهند کرد.
خجسته پور ادامه داد: نقش مردم به صورت فردی و جمعی برای مهار، کاهش اعتیاد و جا به جایی مواد مخدر برجسته باشد و مردم با کمک های اطلاعاتی سرنخ هایی از عاملان تولید و توزیع مواد مخدر به نیروی انتظامی و مراجع قضائی استان ارایه دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان اضافه کرد: خیران برای کاهش اعتیاد در جامعه تلاش کنند و برای سال 98 اقدام های قابل توجه برای مهار و پیشگیری شیوع اعتیاد در جامعه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان اضافه کرد: کنترل جاده های استان با وجود تردد قابل توجه خودروهای عبوری برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در دستور کار قرار گیرد.

**ریشه 70 درصد سرقت ها در سمنان اعتیاد است
جانشین فرماندهی انتظامی استان سمنان گفت: ریشه 70 درصد انواع سرقت و دیگر مشکلات خطرناک اجتماعی در استان اعتیاد سارقان به مواد مخدر است.
سرهنگ عبدالله حسنی افزود: سرقت 92 درصد چالش های اجتماعی استان سمنان را تشکیل می دهد که علت 70 درصد این پدیده شوم اعتیاد است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 97 هشت تن و 600 کیلوگرم تن انواع مواد مخدر در استان سمنان کشف شد که این عدد نشان می دهد فرماندهی انتظامی استان برای انواع کشف در این بخش با جدیت تلاش می کند.
حسنی اضافه کرد: کاهش تقاضای مواد مخدر در کنار کنترل مسیرها و محورهای انتقال از راهکارهای اساسی در ریشه کنی اعتیاد در جامعه است.

** کاهش آسیب اجتماعی با نوسازی بافت فرسوده
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان گفت: بازسازی مناطق جنوب شهر سمنان با استفاده از ظرفیت های قانونی برای کاهش آسیب های اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.
حیدر آسیابی افزود: نگاه دستگاه قضا توجه حداکثری مسئولان به مناطق جنوبی شهری است و ظرفیت های قانونی برای تعیین تکلیف اماکن مخروبه و رها شده جنوب شهر سمنان وجود دارد و با بهسازی این مناطق چهره این مناطق تغییر می کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش های اساسی در شیوع اعتیاد در مناطق پایین شهر سمنان محرومیت است که با برنامه ریزی اصولی برای رفع این چالش باید اقدام کرد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز سمنان گفت: توجه به زیرساخت های شهری در این مناطق به کاهش بزهکاری های اجتماعی مانند اعتیاد منجر می شود.
7339/7408/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.