فرهاد عبدالشاه روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین خسارت ناشی از وقوع سیل در روزهای گذشته مربوط به شهرستان های مهدیشهر و گرمسار بوده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: سیلاب به سازه های آبخیزداری در شهرستان های شاهرود و میامی خسارت چندانی وارد نکرده و تنها نیازمند لایروبی است.
به گفته وی، بندهای خاکی با کنترل رسوب در سیلاب از انتقال رسوب به پایین دست و بروز خسارت جلوگیری می کند و بر همین اساس در سیل اخیر بندهای خاکی محل انباشت رسوب شده و باید لایروبی شود تا از ظرفیت ذخیره آب آن کاسته نشود.
وی ابراز داشت: سیل اخیر در 25 سال گذشته بی سابقه بوده و در اثر شدت سیلاب، بندهای خاکی نیازمند لایروبی هستند.
عبدالشاه ادامه داد: براساس برآوردها حدود 20 درصد از بندهای خاکی استان سمنان نیازمند لایروبی هستند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: براساس برآوردها هزینه لایروبی بندهای خاکی به ازای هر یک متر مکعب 50 هزار ریال است.
وی خاطر نشان کرد: در استان سمنان 106 بند خاکی وجود دارد که ظرفیت ذخیره سازی آب مجموع این بندهای خاکی 6 میلیون مترمکعب است و در پی بارش های اخیر 100 درصد بندهای خاکی آبگیری شده و 80 درصد نیز آب مازاد آن ها سرریز شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سیلاب های ویرانگر چند روز گذشته در کشور، بیش از پیش اهمیت و ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری را بر همگان آشکار کرد و اجرای طرح ها نیازمند تخصیص اعتبار ویژه است.
به گزارش ایرنا، بیش از 96 درصد استان سمنان در حوزه اصلی فلات مرکزی قراردارد و دارای مساحتی بیش از 9 میلیون هکتار است که بیش از پنج میلیون هکتار آن مناطق بیابانی و نیمه خشک است.
7342/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.