غلام‌حسین حکمتیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باران‌های سیل آسای پنجم و 6 فروردین ماه بیش از 3 هزار اصله درخت بلوط کهن سال را در دو شهرستان بویراحمد و دنا نابود کرد.
وی افزود: با توجه به شدت بارندگی و وزش باد احتمال افزایش قطع درختان بلوط در دیگر مناطق استان زیاد است.
حکمتیان تصریح کرد: سیلاب به برخی طرح های آبخیزداری نیمه تمام در نقاط مختلف استان نیز خسارت وارد کرده است.
وی عنوان کرد: سالانه به طور میانگین 45 طرح آبخیزداری در حوزه‌های مختلف در استان اجرا می‌شود.
حکمتیان گفت: در کنار عملیات مکانیکی و آبخیزداری برای مهار خاک و روان آب‌های استان ، عملیات بیولوژیکی از جمله کاشت گیاهان دارویی و درختان جنگلی سالانه در نقاط مختلف استان انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: طرح های آبخیزداری و آبخوان نقش مهمی در مهار سیلاب و جلوگیری از تخریب مراتع نیز داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: میزان فرسایش خاک در این استان 20 تن در هر هکتار است که اجرای طرح های آبخیزداری و مهار روان آب های راهکار موثری برای پیشگیری از فرسایش خاک است.
وی با اشاره به اختصاص 250 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در استان عنوان کرد: باید 67 طرح آبخیزداری و آبخوان داری برای جلوگیری از فرسایش خاک اجرا شود.
حکمتیان افزود: بخش عمده‌ای از این طرح‌ها از جمله سد بند خاکی آبدهگاه باشت در دست اجراست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: تاکنون بیش از پنج هزار طرح آبخیزداری در سطح بیش از 300 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برای جلوگیری از فرسایش خاک اجرا شده است.
حکمتیان تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها علاوه بر کنترل و جلوگیری از ورود میلیون‌ها تن خاک به پشت سد‌های جنوب کشور و استان، سالانه از هدر روی 50 میلیون متر مکعب روان آب در استان جلوگیری می‌شود.
رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تاکنون 2 میلیون و 300 متر مکعب عملیات مکانیکی شامل بندهای رسوبگیر سنگی، ملاتی، گابیونی، بند خاکی، خشکه چین و پخش سیلاب در حوزه آبخیز داری این استان انجام شده است.
الیاس پورمحراب با بیان اینکه تاکنون عملیات پنج مورد بند خاکی در این استان انجام شده است ،گفت: ارتفاع بندهای خاکی اجرا شده در این استان هشت تا 12 متر است.
پورمحراب اظهار داشت: عملیات بیولوژیکی آبخیزداری در 295 هزار هکتار از حوزه آبخیزداری این استان شامل علوفه کاری، بذر پاشی و کپه کاری نهالکاری، حفاظت و قرق، مراقب و آبیاری انجام شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون اجرای این طرح در همه شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست ،گفت: وسعت کل مطالعه انجام شده حوزه آبخیزداری این استان 620 هزار هکتار است.
پورمحراب بهره وری مناسب از منابع آب و خاک، تعذیه سفره های زیر زمینی، ایجاد اشتغال، کنترل فرسایش و سیلاب، مدیریت و بهره وری بهینه از منابع آب و توسعه اقتصادی جوامع محلی را از اهداف اجرای طرح آبخیزداری عنوان کرد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 1077.4میلیمتر باران در یاسوج باریده است.
ولی بهره ‌مند اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی 97-98 به ترتیب در سی سخت 948.4، دهدشت 774.8، امامزاده جعفر 708.5دوگنبدان 642.9، لیکک 673.6 میلیمتر بوده است.
وی افزود: میانگین میزان بارندگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی 97-98 تاکنون 804.3 میلیمتر بوده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: درصد تفاوت بارندگی سال زراعی جاری نسبت به کل بارندگی بلند مدت دراین استان 56 درصد بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیلاب چند روز اخیر باعث خسارت به زیرساخت های عمرانی از جمله راههای ارتباطی در این استان شده است.
وحید محمدی تبار اظهار داشت: در پی سیلاب های اخیر خسارت های گسترده ای به زیرساخت های حوزه شیلات، باغداری و سایر بخش های کشاورزی استان وارد شده است.
بارش های سیل آسا در استان کهگیلویه و بویراحمد سبب خسارات های فراوانی به حوزه زیرساخت ها، امور زیربنایی ، راه ها، منازل مسکونی ، کشاورزی و سایر بخش های عمرانی، و اقتصادی این استان شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد که بر اساس برآوردها ، میزان خسارات ناشی از وقوع سیل اخیر در این استان در بخش های مختلف رقمی افزون بر 10 هزار میلیارد ریال است.
علی محمد احمدی افزود: این میزان خسارت در بخش های مختلف زیرساختی، خدمات، شیلات، مسکن، حمل و نقل، جاده های اصلی و مواصلاتی، دام و طیور، کشاورزی و آب گرفتگی منازل برآورد شده است.
کهگیلویه وبویراحمد بیش از یک میلیون و 722 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 870 هزار هکتار از این میزان جنگل های بلوط است.
این استان دارای دو اقلیم سردسیری و گرمسیری است و اختلاف دمای برخی نقاط آن به 30 درجه سانتی گراد می رسد.
1662/7531/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.