در این مطلب آمده است: آشنایان با اندیشه و قلم نگارنده در زمان رای‌آوری نمایندگانمان در راه‌یابی به خانه‌ی ملت در مجلس دهم، به خاطر دارند که نوشت اکنون ما شش نماینده از این استان فرهیخته و کهن در مجلسی داریم که اگر حد خود بدانیم و بدانند، که آن در راس امور است.
حال که موضوع انتقال آب خزر به فلات مرکزی و به مقصد استان به کارآمدی و نفوذ و استدلال درست و حقوق‌مند این شش تن به اتفاق بیرونی‌های خودی به نتیجه رسید، دانستیم که سخن از 6 تن و آن توان‌مندی از قوه به فعل درآمده‌ی استان، قادر به پیش بردن خیلی از امور ناشدنی است و حال که چنین است چرا آتش تفرقه بسوزانیم و چرا غافل باشیم؟
ما خیلی توان‌مندی پیدا و پنهان داریم اما چون با هم نبوده‌ایم دچار توسعه‌ی نامتوازن شده‌ایم و در شاخص‌های مختلف توسعه، از دیگر استان‌های برخوردار، عقب نشسته‌ایم. حال، این با هم بودن و حرکت طولی می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی باشد. ما باید مثل نمایندگان استان کرمان و اصفهان و خوزستان و... علی‌رغم سلایق مختلف در کلان استان، هر هفته برای هفته‌های آتی برنامه‌های راهبردی دقیق داشته باشیم در آن صورت، مسئول استان و مسئولان از هر کجا باشند، ناگزیر و مشتاق به همراهی‌اند.
کاری که فی‌المثل در اصفهان صورت می‌گیرد و کاری به بومی و غیربومی ندارد. برنامه‌ای که پیش می‌رود. ما باید باور کنیم و اعتماد‌به‌نفس داشته باشیم که توان استان، همین که موضوع را پیش برد نیست. در اقصا نقاط کشور و نیز بیرون از مرزها، یاران همراه و همگام، بسیار داریم، فقط باید راه استفاده از این همه استعداد را به نفع استان و کشور بشناسیم و از اغتنام فرصتی که در هر موردی پیش می‌آید استفاده کنیم. این درست که جمعیت ما کم است اما بیش از هر استانی ذخایری از مواهب الهی، پشتوانه داریم، معادنی که این استان باستانی در اختیار دارد، احصا کنید تا بدانیم چقدر ثروتمندیم. تازه، این‌ها داشته‌های طبیعی است، سرمایه‌های انسانی ما چند چندان است اگر قدر بدانیم و راه پیش آمده را گم نکنیم.
آن روز که به دانایی نشستند و در ماجرای اداره‌ی کلی تدبیر کردند و اختلاف از میان برداشتند، برخی از فریب و کلاه‌گذاری و کلاه‌برداری گفتند و نماینده‌شان را زیر سوال بردند در حالی که این، راهی بود و هست جهت همکاری و رعایت حقوق همدیگر و عین چاره‌اندیشی مدبرانه بود. حتی در امور دیگر هم باید چنین باشیم، مجمع نمایندگان استان باید جلسات مستمر داشته باشد و در برنامه‌ریزی کلان از تجارب بسیار موثر کواکبیان و جلالی هم استفاده کند و دایره‌ی نشست را وسیع سازد و موثران جریان‌ساز و شاخص‌های تاثیرگذار را در جمع خود بپذیرد و برای هر کمبودی در هر جایی از استان برنامه داشته باشد. به ویژه اینکه، زمزمه‌های استانی شدن انتخابات به طور وضوح به گوش می‌رسد و نیاز داریم کسانی را به خانه‌ی ملت روانه کنیم که تفکر استانی دارند پس از حالا می‌توانیم در این مدت باقی‌مانده از مجلس دهم، این تجربه را تمرین کنیم و از آفت تکروی بپرهیزیم.
در اینجا باید از آن آسیبی گفت که بیش از بحران آب، استان ما را تهدید می‌کند و آن، خروج نیروهای کارآمد و توان‌مند از استان است و ورود آن کسانی است که نه تخصصی دارند و نه علقه‌ای و نه معرف هویت‌منش استان هستند. باید هشیار باشیم و با وحدت رویه از خروج آنها جلوگیری کنیم. نیروهایی که می‌توانند جایگزین بسیاری از مدیران و مسئولان غیربومی باشند. ضمن آن که از محاسن است اگر بتوانیم از مدیران خدوم و با طرح و برنامه‌ی غیربومی استفاده کنیم و به فضیلت قدرشناسی ممنونشان باشیم.
و از یاد نبریم که همراه کردن هم‌استانی‌های مازنی زبان و تعامل با نمایندگان استان همجوارمان مازندران و توجیه و متقاعد کردن آنان که این انتقال در راستای اهداف آنان نیز هست و می‌تواند بسیاری از مشکلات آنان از جمله معضل بیکاری آنها را با رونق صنایع استانمان حل کند. از طرفی، نمایندگان تهران هم به کمک دو نماینده‌ی هم‌استانی ما باید متقاعد شوند و همراهی کنند که استان ما می‌تواند معین خوبی برای تهران باشد و بسیاری از معضلات آنها را با پذیرش بخشی از اهالی علم و فن و جوانان تحصیلکرده‌شان مشکل ایجاد اشتغالشان را حل کنیم منوط به این که راه ریلی بین دو استان، به کمترین زمان کاهش یابد.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.