به گزارش ایرنا، اسفندیار خزایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیابان به عرصه هایی اطلاق می شود که میزان بارش در آن مکان ها زیر 100 میلیمتر در سال باشد همچنین بر اثر تخریب، چرای مفرط، تراکم بهره بردار در سطح و خشکسالی متمادی سرزمین تبدیل به بیابان شده باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآوری کرد: به منظور پیشگیری از توسعه بیابان از سال 92 فعالیت ها آغاز شد و در این راستا ابتدا مدیران کل سازمان جنگل ها در بازدید از عرصه های همدان، بیابانی شدن این عرصه ها را پذیرفتند.
خزایی اضافه کرد: پس از مطالعات علمی صورت گرفته مشخص شد از 65 هزار هکتار 15 هزار هکتار کانون اصلی بیابان هستند بنابراین برای اجرای برنامه های جامع آبخیزداری و کاشت گونه های مقاوم در این محدوده ها برنامه ریزی شد.
وی گفت: برای 500 هکتار از این مناطق اجرای طرح های اصلاحی، احیایی، قرق، کم کردن بهره بردار با هدف بازگشت به وضعیت اولیه در چند «سامان عرفی» پیش بینی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: بنابراین کشت گونه هایی راهبردی بومی و مقام به کم آبی و شوری خاک نظیر «اتریپلکس»، «قره داغ» و «کام فروزما» که برای حفاطت خاک و چرای دام مفید هستند در این مناطق صورت گرفت.
خزایی خاطر نشان کرد: برخی از بهره برداران مراتع در برابر اجرای برنامه های اصلاحی و احیایی جنگلی و مرتعی مانع تراشی می کردند.
وی اضافه کرد: برخی از بهره برداران که احتمال می دادند منافع آنها به خطر می افتد نیز در برابر قُرق توسط منابع طبیعی مقاومت می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: اولویت اصلاحی و احیای منابع طبیعی برای جاهایی است که به علت فشار بی رویه دام تخریب شده است.
خزایی یکی از چالش بزرگ جهان را تغییر دما دانست و توضیح داد: با وجود نرمال شدن بارش در کشور اما الگوی بارشی از برف به باران تغییر یافته است.
وی افزود: تغییر آب و هوا به خاطر استفاده زیاد از انرژی اتفاق افتاده و با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربند خشک باید برای مدیریت این چالش برنامه ارائه کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: موفق شدن نهضت درختکاری به مشارکت مردم بستگی دارد و نگهداری درخت مهمتر از کاشت آن است.
خزایی گفت: دولت برای توفیق در کاشت نهال، این مولفه را به سمن ها، نهادها، ادارات، نیروهای مسلح، مدارس و شهرداری ها محول کرده است.
وی اضافه کرد: 27 هزار گونه چند همچون گردو و بادام در فضای سبز، جنگلی کشت می شود؛ همچنین 200 هزار صنوبر هم آماده کاشت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: گونه صنوبر آب بر بوده و برخی شهرستان ها به علت کمبود آب زمینه کاشت ندارند، اما گونه راهبردی برای تولید چوب و کاغذ به شمار می رود.
خزایی بیان کرد: 50 هزار گونه از خارج از استان وارد شده و در فضای سبزی همزمان با هفته منابع طبیعی کشت می شود.
وی ادامه داد: 600 هزار بوته آویشن در 17 زیر حوزه کشت می شود که با طبیعت همخوان بوده و نیازی به آبیاری ندارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری همدان تاکید کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و افزایش پوشش گیاهی تا 30 برابر می تواند از برو سیلاب جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: هر هکتار آبخیزداری موجب 81 متر مکعب استحصال آب و جذب 270 مترمکعب آب در سفره های زیر زمینی و جلوگیری از بروز سیلاب می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزایش 100 کیلوگرمی علوفه، کنترل 2 تن فرسایش خاک در هر هکتار را از دیگر مزیت های طرح های آبخیزداری برشمرد.
خزایی با بیان اینکه «منابع طبیعی بزرگ ترین سرمایه ملی» شعار امسال هفته منابع طبیعی است گفت: بزرگترین اقدام در راستای حمایت از منابع طبیعی اختصاص 166 میلیارد و 400 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری این استان است.
وی افزود: ضعیف ترین بهره برداران در عرصه منابع طبیعی فعالیت دارند چرا که نوع بهره برداری آنها تنها چرای دام بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: این اداره کل با اجرای طرح های مرتع داری، بر روی علمی شدن این کار تلاش کرده تا علاوه بر پایداری مرتع از آن به بهترین نحو استفاده شود.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.