مدیرکل اداره منابع طبیعی و حوزه آبخیزداری در ارتباط با اعتبار سال 98 گفت: اعتباری بالغ بر 150 میلیون یورو به حوزه منابع طبیعی کشوری اختصاص یافته که سهم استان البرز 20 میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد فرضی با اشاره به اینکه منابع طبیعی سرمایه همگان است و برای نگهداری از آن هم باید نهایت دقت صورت گیرد، گفت: آنچه که در سال 97 به عنوان گام بسیار بزرگ در حوزه جنگلداری، مراتع و آبخیزداری بوده بحث اعتبار محلی صندوق توسعه در فعالیت منابع طبیعی و آبخیزداری رقم 200 میلیارد دلار بود که با تاکید مقام معظم رهبری، اختصاص یافت.

فرضی با تاکید بر رضایتمندی مردم از خدمات انجام شده، اظهار داشت: با توجه به واریز 158 میلیون دلار از رقم اعتبار، سهم البرز تا کنون 18 میلیارد تومان بوده که درصدد هستیم این رقم به 19 میلیارد تومان افزایش یابد.

مدیرکل اداره منابع طبیعی، گفت: در مورد اقدامات صندوق توسعه، می توان از حوزه های بحرانی یاد کرد که در اثر سیل و مخاطراتی که وجود دارد، مناطق بحرانی، مشخص شده است.

فرضی گفت: اقدامات صورت گرفته از محل صندوق توسعه در 38 هزار هکتار و 20 حوزه آبخیزداری در بحث حفاظت، کاشت درخت، جنگلداری و مشارکت مردمی، اجرا شده است.

وی افزود: در استان البرز حدود 90 درصد از 38 هزار هکتار حوزه آبخیزداری، اجرا و 10 درصد باقیمانده به لحاظ شرایط آب و هوایی بوده مانند آزادبر که قطعا در شرایط مناسب آب و هوایی، این بخش ها نیز اجرا می شود.

این مدیر استانی در ارتباط با خدمات بیابان زدایی، اذعان داشت: برای بیابا‌نزدایی با توجه به رقم 20 میلیارد تومان اعتبار، کمک شایانی انجام شده و از 54 هزار هکتار، حدود 10 هزار هکتار بیابان زدایی صورت گرفته و امیدواریم برنامه های دراز مدت ردیف اعتبار محقق شود.

فرضی به ریزگردها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به مساحت 158 هکتار که البرز هم سهم دارد و امیدواریم با تامین منابع اعتباری، راهکار انجام شود.

وی افزود: آنچه تا کنون در منابع طبیعی اتفاق افتاده است همراه با مشارکت مردمی بوده است چراکه هر منطقه ای که از ظرفیت خود انجام شود اجرای آن منجربه نتیجه مطلوب خواهد شد. 

فرضی در ارتباط با اعتبار سال 98 گفت: اعتباری بالغ بر 150 میلیون یورو برای حوزه منابع طبیعی کشوری در نظر گرفته شده که سهم استان البرز 20 میلیارد تومان خواهد بود.

فرضی با اشاره به نزدیک بودن هفته منابع طبیعی، گفت: بیش از 500 هزار اصله نهال صرفا برای کاشت در نظر گرفته‌ شده که علاوه بر بومی بودن به منابع آب کمی نیازمند هستند. 

این مدیر استانی یادآور شد: توزیع نهال از یکم اسفندماه، شروع و مکان‌های کاشت مشخص‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر اینکه بیشتر خسارات منابع طبیعی، انسانی است، تصریح کرد: برای جبران و پیشگیری صدمات لازم است با آگاهی بیشتر، اطلاعاتی در خصوص حفاظت از منابع طبیعی به گردشگران ارائه شود.

وی با بیان اهمیت و ضرورت طرح توانمندسازی جوامع محلی و تشکلها گفت: توانمندی فرآیندی است تدریجی که گزینه¬های متنوعی را پیش روی جوامع محلی قرار داده و آن¬ها را در روند تصمیم گیری و تصمیم سازی دخالت می دهد. 

این مقام مسئول با اشاره به گام‌های اجرایی در روند طرح توانمندسازی جوامع محلی و تشکلها از دیدار چهره به چهره با مردم به منظور احصاء مسائل و مشکلات مرتبط با منابع طبیعی در روستاها و شناسایی دست اندرکاران و دستگاه های ذیربط نام برد و توانمندسازی، آبخیزداری و آبخوان¬داری مشتمل بر تمام اقدامات و برنامه¬های فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و...  از قبیل ارتقای سطح فرهنگ و آموزش، ایجاد اشتغال و تأمین معیشت آبخیز نشینان، تأمین امکانات زیربنایی، خدماتی، بهداشتی و رفاهی، افزایش بهره وری منابع آب، کشاورزی و دامپروری، مدیریت ، تقویت و بهبود پوشش گیاهی و حفاظت و بهره برداری اصولی از مراتع و جنگل ها ، احداث انواع سازه¬های کنترلی و رسوبگیر، کنترل فرسایش و سیلابها و تقویت آبخوان‌ها، افزایش میزان نفوذپذیری و تقویت منابع آب زیر زمینی و تاثیرات مثبت بر میزان آب رودخانه ها را از جمله دستاوردهای این طرح دانست. 

فرضی، تصریح کرد: عدم وجود برنامه منسجم بین بخشی همچون وجود موازی کاری و تمرکز بر بودجه ریزی، مشارکت نداشتن مردم در برنامه ریزی ها و در نظر نگرفتن توان زیستی حوزه آبخیز از مهمترین چالش ها و موانع بر سر راه این طرح است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.