به گزارش ایرنا، علی نقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، حسین شاهینی مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان، سید علی اصغر هاشمی معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و مهران مختارزاده مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان، در این میزگرد حضور داشتند.
به گفته کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا، آب و خاک از سرمایه های ارزشمند است و باید آسیب ها به این منابع در سایه برنامه ریزی و اجرای طرح ها همگام و سازگار با محیط زیست و متناسب با اقلیم به حداقل ممکن کاهش یابد.
صاحبنظران در میزگرد ایرنا اظهار داشتند: طرح های آبخیزداری، سندی فرادستی است که در یک حوزه آبخیز با مطالعه جنبه ‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و با هدف اعمال مدیریت جامع حوزه آبخیز و حفاظت آب و خاک و پوشش گیاهی تهیه و تدوین می شود.
به باور کارشناسان نقشه راه برای اجرای طرح های آبخیزداری ترسیم شده است و ابهامی وجود ندارد اما آنچه مسلم است مشارکت مردم، بسیج و امکانات استانی ظرفیت خوبی برای اجرای طرح های آبخیزداری و حفظ عرصه های منابع طبیعی است.
صاحبنظران در میزگرد ایرنا گفتند: تغذیه سفره آب های زیر زمینی، مقابله با خشکسالی ها، کنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع از مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است و شناخت ضعیف از حوزه های آبخیز، کمبود نیروی انسانی متخصص، ضعف در مدیریت یکپارچه و کمبود اعتبار از چالش های اجرایی شدن طرح های آبخیزداری است.
به گزارش ایرنا، امسال هفت هزار میلیارد ریال معادل 22 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تخصیص داده شد و از این میزان 208 میلیارد ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان سمنان اختصاص یافت.
مشروح این میزگرد روز یکشنبه 19 اسفند 97 در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان منتشر می شود.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.