به گزارش ایرنا، امیر محمدی راد سه شنبه در کارگاه آموزشی نحوه انعکاس اخبار خودکشی که در سرسرای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، افزود: خودکشی اقدامی است آگاهانه با سرانجام مرگبارکه به وسیله خود فرد و با آگاهی از این سرانجام رخ می دهد.
محمدی راد خودکشی را به سه نوع فکر خودکشی، اقدام و خودکشی کامل خواند و تصریح کرد: میانگین خودکشی کامل در کشور بین پنج تا هفت در 100صد هزار تن است.
وی با بیان اینکه آمار خودکشی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است، اظهار داشت: در کشور آمار دقیقی وجود ندارد اما بطور تقریبی خودکشی کامل سالانه پنج هزار تن گزارش شده است.
کارشناس مسوول سلامت و روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه هر سه ثانیه در دنیا یک تن اقدام به خودکشی می کند، ادامه داد: در هر چهل ثانیه در دنیا یک تن براثر خودکشی می میرد.
محمدی راد 70درصد مرتکبان خودکشی را دچار افسردگی خواند و افزود: افسردگی، اختلالات شخصیتی، سوء مصرف مواد الکلی و 'اسکیزوفرنی' یا روان گسیختگی را از عوامل خودکشی و اختلالات روانپزشکی دانست.
وی با توصیه به اینکه آمار مربوط به خودکشی باید با دقت و صحیح مورد بحث قرار گیرد، تصریح کرد: باید از اطلاعات واقعی و معتبر استفاده شده ، از اظهار نظر های خلق الساعه پیشگیری ، از بزرگنمایی اطلاعات مربوط به خودکشی بر اساس داده های محدود و اندک جلوگیری شود.
محمدی راد گفت: از بیان اصطلاحاتی مانند ' گسترش خودکشی ' و همچنین 'مکان هایی با میزان خودکشی بالا' نیز اجتناب گردد.
وی به خبرنگاران توصیه کرد: در مطالبی که در باره خوکشی نوشته می شود، علایم هشدار دهنده ، آمارهای معتبر و در دسترس و راه های پیشگیری از خودکشی به خوانندگان انتقال داده شود .
این کارشناس روانشناسی درباره نحوه انتشار خبر خودکشی گفت: اجتناب از پوشش احساساتی خبر مربوط به خودکشی، مختصر نویسی خبر تا حد امکان، گزارش هرگونه بیماری روانپزشکی، خودداری از چاپ عکس فرد خودکش، خودداری از درج خبر در صفحه اول، اجتناب از توصیف جزییات روش خودکشی، اشاره به اثرات سوء خودکشی در اقوام فرد خودکش، اشاره به مکان ها مثل پل و ریل راه آهن و مناطق خاص نشود ، از قهرمان خطاب کردن افراد خودکش پرهیز کرده اما عواقب جسمانی موارد اقدام به خودکشی مانند ضایعات مغزی و فلج بیان شود.
محمدی راد نقش رسانه ها را در پیشگیری از خودکشی موثر دانست و افزود: ارائه فهرستی از خدمات بهداشت روانی و شماره تلفن های 'خط کمک' ، اطلاع رسانی درباره علایم هشدار دهنده مربوط به خودکشی، اجتناب از انتشار اخبار خودکشی افراد معروف و مشهور از عواملی هستند که تا حدودی موجب پیشگیری از خودکشی می شود.
وی با بیان اینکه افسردگی از علایم مهم خودکشی است، افزود: افسردگی قابل درمان بوده و خودکشی قابل پیشگیری است.
در این کارگاه آموزشی جمعی از خبرنگاران رسانه ها حضور داشتند.
1023/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.