به گزارش ایرنا، علی سماکوش روز سه شنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: هدف از برگزاری نخستین جشنواره قصه گویی کشور، توسعه کمی و کیفی قصه ‌گویی به عنوان ابزاری تربیتی و فرهنگی، شناسایی کتابداران قصه‌ گو، سنجش مهارت‌ ها و کارآمدی کتابداران در امر قصه ‌گویی و توسعه و ترویج فرهنگ قصه ‌گویی است.
وی بیان کرد: اهمیت و نقش موثر قصه‌ گویی در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان و نوجوانان و توسعه و ترویج این واسطه فرهنگی اصیل و آموزش کتابداران در موضوع قصه‌ گویی از ضرورت های برگزاری این جشنواره توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.
سماکوش ادامه داد: جشنواره قصه گویی در سه محور «موضوع آزاد، دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس با درون‌مایه آموزشی، تربیتی»، «ادبیات عامه (فولکلور)، شاهنامه» و «قصه گویی با گویش محلی» است که کتابداران علاقه‌مند از میان این محورها، قصه‌ های خود را ارائه کردند.
وی با اشاره به اینکه داوری آثار ارسالی در دو حوزه قصه‌ ها و قصه‌گویی ‌ها صورت می‌ گیرد، گفت: انتخاب قصه متناسب با ارزش‌ های اسلامی و ایرانی، برخورداری قصه از پیام متناسب با گروه سنی مورد نظر، بهره‌ مندی قصه از قابلیت روایی و زبان تصویری قوی، میزان انسجام و توالی حوادث قصه و خلاقیت در سازماندهی و پرداخت از شاخص‌ های انتخاب قصه برتر است.
وی شاخص ‌های قصه‌ گویی را فضاسازی متناسب با هدف و محتوا برای شروع قصه، تدبیر در جمع بندی و اتمام قصه در زمان مناسب، توانایی و مهارت قصه‌گو در دستیابی به اهداف مورد نظر و انتقال پیام، نوآوری در شیوه‌ اجرا، توانایی بیان قصه متناسب با نیاز، درک و فهم و حوصله گروه سنی مخاطب عنوان کرد.
111 کتابدار در کتابخانه‌های عمومی استان سمنان فعالت دارند.
7342م/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.