به گزارش ایرنا، با توجه به کاهش بارندگی و افت سطح آب های زیرزمینی، اکنون چالش کم آبی در استان سمنان به یک بحران در منطقه تبدیل شده است، انتقال آب از دریای خزر یا دیگر حوضه تنها راه رفع چالش کم آبی در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در استان 702 هزار نفری سمنان است.
به باور کارشناسان، اکنون سمنان به دلیل افزایش کانون فرسایش بادی و خشکسالی های مستمر، نفس هایش به شماره افتاده و با کاهش عطش تشنگی برای رفع این معضل زیست محیطی باید چاره ای اندیشید.
سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار به عنوان چهار شهرستان صنعتی و اقتصادی استان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تنها را علاج درد تشنگی در این مناطق انتقال آب های بین حوضه ای است.
متوسط بارندگی سالانه درکشور 250 و در سمنان 107 میلیمتر است و بررسی این اعداد و ارقام مبین آن است که جمع آوری آب سطحی به دلیل کمبود بارندگی ها در منطقه چندان توجیهی ندارد.
همچنین به گفته مسوولان امر، بارش باران در استان در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت بلند مدت 30 ساله 15 درصد کاهش یافت و در این مدت در سمنان به طور متوسط 62 میلی متر بارش باران ثبت شد.
در سفر سیزدهم و چهاردهم آذر ماه کاروان تدبیر و امید به استان سمنان، دکتر روحانی رئیس جمهوری اعلام کرد که انتقال آب خزر به دیار سمنان از نظر دولت منع قانونی ندارد، این رویکرد نشانه درک عمیق رئیس جمهوری از موقعیت ممتاز سمنان است.
استان سمنان ظرفیت های ممتازی در بخش صنعت، معدن و دیگر حوزه های اقتصادی دارد که رفع کم آبی در استان 702 هزار نفری سمنان می تواند علاوه بر جذب جمعیت سرریز پایتخت به توسعه روزافزون منطقه کمک شایانی کند.
امروز تنها سمنان نیست که با معضل کمبود آب مواجه است اما ظرفیتی به نام دریای خزر می تواند تسکین دهنده درد تشنگی این استان و فلات مرکز کشور باشد.

**کم آبی اقتصاد استان سمنان را تهدید می کند
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: کم آبی اقتصاد استان سمنان را تهدید می کند و تنها راه رفع تشنگی سمنان انتقال آب از خزر است.
ابوالفضل حسن بیگی افزود: بسیاری از کشورهای معتبر جهان انتقال آب از دیگر حوضه ها را اجرایی کرده اند و برای جلوگیری از چالش خشکسالی در فلات مرکز کشور باید به این راهبرد مهم و اصولی توجه داشت.
وی با بیان اینکه، انتقال آب خزر اقتصاد استان های همجوار سمنان را هم شکوفا می کند، گفت: باید با الگوبرداری اصولی از کشورهای پیشرو در این طرح برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی گام برداشت.
این نماینده مجلس اضافه کرد: انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در سفر کاروان تدبیر وامید در سال 1395 به سمنان تصویب شد در سفر سیزدهم و چهاردهم سال جاری دکتر روحانی دستور جذب سرمایه گذار برای اجرای این طرح مهم داده شد.
وی تصریح کرد: جلوگیری از بحران فرار جمعیتی از استان سمنان یکی از رهیافت های مهم انتقال آب بین حوضه ای است و با این راهبرد کلان و اساسی توسعه اقتصادی در منطقه افزایش می یابد.
حسن بیگی خاطرنشان کرد: تعامل های اجتماعی برای انتقال آب از خزر به استان سمنان باید شدت بگیرد و با این راهبرد می توان این طرح را در کمترین زمان ممکن اجرایی کرد.
نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمکین از قانون باید در اولویت کاری نهادهای اجرایی در انتقال آب از خزر به سمنان باشد و با این راهبرد ارزشمند می توان برای اجرای دیگر طرح های مهم عمرانی و اقتصادی در نظام جمهوری اسلامی تلاش کرد.

** وجود اراده ملی در انتقال آب خزر به سمنان
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: اراداه ملی در انتقال آب خزر به استان سمنان وجود دارد و با اجرای قانون می توان برای توسعه منطقه گام برداشت.
احمد همتی ادامه داد: انتقال آب خزر به استان سمنان رافع بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی در استان است و افزایش جمعیت یکی از دستاوردهای اجرای این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته اقدامات بسیار موثر در زمینه اصلاح الگوی مصرف و نصب سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی اتخاذ شد اما با این وجود این اقدام به رفع حداکثری کم آبی در استان منجر نشده است.
همتی اضافه کرد: افت محسوس سطح آب های زیرزمینی در نقاط مختلف استان سمنان نگران کننده است و با همدلی و وفاق ملی برای جلوگیری از تشدید بحران فرسایش بادی و بیابانزایی در منطقه باید تلاش کرد.
این نماینده مجلس افزود: در سفر کاروان تدبیر وامید به استان سمنان، دکتر روحانی با موقعیت شناسی و شناخت دقیق از استان سمنان گفت که از نظر دولت هیچ گونه محدودیتی در انتقال آب خزر به استان سمنان وجود ندارد.
همتی گفت: انتقال آب خزر به سمنان طرح ملی است و با اجرای این طرح تمامی همسایگان استان از توسعه اقتصادی سمنان بهره مند می شوند.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تمامی اقدامات برای اجرای این طرح مهم ملی انجام شده است و در آینده نزدیک با انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی، این طرح مهم کشور آغاز می شود.

** انتقال آب از سایرحوضه ها به سمنان پیگیری می شود
استاندار سمنان گفت: استان سمنان با وجود برخورداری از ظرفیت های مختلف اقتصادی اما از کمبود آب رنج می برد.
علیرضا آشناگر ادامه داد: در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان سمنان طرح های مهم انتقال آب از سایر حوزه ها به سمنان موافقت شد که این برنامه های مهم پیگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: اکنون خشکسالی و فرسایش بادی عرصه های طبیعی استان سمنان را هدف قرا داده است و بیش از حد مجاز از سفره های زیرزمینی آب برداشت می شود.
استاندار سمنان اضافه کرد: تنها راه رفع کم آبی در استان انتقال آب از سایر استان ها به سمنان است و با همدلی و وفاق اجتماعی در آینده نزدیک این طرح ها اجرایی می شود.

** بحران کاهش منابع آبی در سمنان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان گفت: بحران کاهش منابع آبی در بخش های مختلف استان سمنان نگران کننده است و مسئولان با اتخاذ برنامه ریزی های اصولی برای رفع این چالش اقدام کنند.
منصور کشاورزیان افزود: در سال های گذشته تمامی برنامه هایی که برای رفع جبران کسری آب در استان سمنان اجرا شد، نتوانست معضل کم آبی در استان را برطرف کند.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر به 17 روستای سمنان با تانکر آبرسانی می شود و در برخی از روستاهای دامغان در تابستان از آب سالم برخوردار نیستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان ادامه داد: برای توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در استان باید انتقال آب از سایر حوضه اجرا شود.
کشاورزیان اضافه کرد: افزایش مهاجرت در مناطق روستایی استان سمنان نگران کننده است و با رفع چالش کم آبی می توان برای برای توسعه و آبادانی روستاهای استان گام برداشت.

**سمنان تشنه است
نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: سمنان تشنه است و مسئولان امر برای رفع خشکسالی در این استان تلاش کنند.
آیت الله سید محمد شاهچراغی ادامه داد: انتقال آب از خزر به استان سمنان سالهاست که در دستور کار قرار گرفته است اما به دلایل مختلف این طرح مهم اجرا نشده است.
وی اظهارداشت: در سفر اخیر آقای روحانی به سمنان برای انتقال آب بین حوضه ای به استان ساز و کارهایی اتخاذ شد که باید در کمترین زمان ممکن این طرح ها اجرایی شود.
امام جمعه سمنان افزود: برای افزایش اشتغال باید کمبود آب در بخش صنعت سمنان برطرف شود و با این راهبرد می توان برای توسعه، انتقال آب خزر به استان اجرایی شود.
وی تصریح کرد: روند تدریجی مهاجرت از استان سمنان نگران کننده است و مسئولان امر برای رفع این چالش اقدامات موثری ارائه دهند.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان افزود: مردم استان مردمان مظلوم و محرومی هستند که باید دولت برای افزایش رفاه آحاد جامعه در این منطقه تلاش کند.

**کمبود آب صنعت سمنان را نابود می کند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اگر برای دراز مدت برای رفع کم آبی در استان اقدام نشود، صنعت سمنان در آینده نزدیک نابود می شود.
علی اصغر جمعه ای ادامه داد: بیش از 50 درصد از نواحی و شهرک های صنعتی سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است که با برنامه ریزی های اصولی و هدفمند و انتقال آب از سایر حوضه ها می توان برای رفع این چالش اقدام کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر انتقال آب از خزر و دیگر حوضه ها به سمنان اجرایی نشود، صنعت سمنان در آینده نزدیک ورشکست می شود.
جمعه ای تصریح کرد: برای افزایش اشتغال و توسعه کسب و کار در استان سمنان باید به تامین آب پایدار توجه کرد و فقدان آب پایدار در آینده به افزایش مهاجرت و تعطیلی بنگاه های اقتصادی می انجامد.
رئیس اتاق بازرگانی استان سمنان ادامه داد: انتقال آب خزر به سمنان هیچ مشکل زیست محیطی ندارد و براساس قانون و دستور رئیس جمهوری با حضور سرمایه گذار این طرح مهم اقتصادی در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.
به گزارش ایرنا، سمنان با کمبود 143 میلیون مترمکعبی آب در سال مواجه است و به باورکارشناسان انتقال آب خزر تنها راه برون ‌رفت از بحران کم آبی در این استان بیش از 700 هزار نفری است.
استان سمنان در بخش های مختلف دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که به خاطر کمبود آب، شکوفا نشده است و به همین دلیل 13 دشت از 26 دشت استان ممنوعه بوده و سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بین 70 تا 80 درصد است در شرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود.
استان سمنان با 702هزار و 360 نفر جمعیت و 9.7 میلیون هکتار وسعت، مجموعه ای از کویر ،جنگل و کوهستان است و گنجی از ذخایر قابل توجه معدنی، بناهای تاریخی و زمینه گردشگری، خاک حاصل خیز برای پرورش انواع محصولات کشاورزی که به چهار فصل مشهور است که اکنون کمبود آب مانع جدی برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در آب آشامیدنی مصرف می شود.
7339/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.