به گزارش ایرنا، کمبود سالانه 143 میلیون مترمکعب آب، چاههای بی آب، زمین های تشنه و خشکسالی مداوم، کشاورزی نامعلوم و تامین آب پایدار در این استان را اجتناب ناپذیر کرده است.
سمنان در بخش های مختلف دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که با داشتن آب کافی بیش از پیش شکوفا شده ولی اکنون به دلیل بی‌آبی 13 دشت از 26 دشت استان ممنوعه است،سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بیش از 70 تا 80 درصد است درشرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود.
که به خاطر نبود آب کافی، شکوفا نشده است، به دلیل بی‌آبی 13 دشت از 26 دشت استان ممنوعه است،سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بیش از 70 تا 80 درصد است درشرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود.
استان سمنان با 9.7 میلیون هکتار وسعت، مجموعه ای از کویر ،جنگل و کوهستان است و گنجی از ذخائر قابل توجه معدنی و دارای ظرفیتهای گردشگری ، کشاورزی
و صنعتی اکنون در تشنگی بسر می برد.
سمنان 80 درصد تولید نمک، حدود 45 درصد تولید گچ و بیش از 90 درصد ذخایر زئولیت و سلستین کشور را به خود اختصاص داده است و حدود هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی دارد که ظرفیتی کم نظیری است که شکوفایی آن به آب نیاز دارد.
تاکنون عملیات و برنامه های مدونی برای رفع چالش کم آبی در کوتاه مدت و میان مدت اجرایی شده که تاکنون کارساز نبوده است.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
براساس آمار موجود، بیش از 40 درصد نواحی و شهرک های صنعتی استان سمنان با چالش کمبود آب مواجه هستندو حفر بی رویه چاه ها، در مناطقی به فرونشست زمین منجر شده است.
کمبود آب، توسعه شهرها و رشد صنایع در استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
اگر برای رفع چالش کمبود آب در استان سمنان برای میان مدت و دراز مدت برنامه جامع و عملیاتی تنظیم نشود، شاهد مهاجرت جمعیت از این دیار خواهیم بود.
انتقال آب بین حوزه ای به این استان به تاکید کارشناسان امر اجتناب ناپذیر بود و باید برای تحقق این مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ کرد.
یکی از این طرح ها ، انتقال آب خزر به سمنان است که درسفر استانی دکتر روحانی در فروردین 95 به سمنان تصویب شد و در مرحله بازنگری زیست محیطی قرار دارد.

**انتقال آب از سایر حوزه ها در دستور کار است
استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: انتقال آب از سایر حوزه ها به خصوص دریای خزر به این استان برای رفع کمبود 143 میلیون مترمکعبی آب در این سمنان، در دستور کار است.
سیدشهاب الدین چاوشی افزود: در 2 سال گذشته مطالعات کارشناسی قابل توجه ای برای انتقال آب خزر به سمنان انجام شده است و اجرای این طرح مهم نیازمند تصمیم های فراستانی است.
وی با بیان این که مقدمات لازم مانند تعیین پیمانکار و تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح تاکنون برنامه ریزی شده است، اظهارداشت: انتقال آب خزر به سمنان می تواند به افزایش رونق و آبادانی این استان بینجامد.
وی اضافه کرد: کمبود آب در تمامی شهرستان های این استان محسوس است و اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ سازی برای صرفه جویی این منابع هم باید دردستور کار قرار گیرد.
استاندار سمنان ادامه داد: انتقال آب از حوزه های مختلف به سمنان اقدامی ارزشمند است که باید در سطح ملی این موضوع پیگیری شود.
چاوشی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای سمنان همچنان مذاکرات فشرده ای را با سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال آب از سرچشمه های قطری به شاهرود و آب دریای خزر به سمنان درحال انجام دادن است و در آینده ای نزدیک مهم ترین دستاورد این نشست ها به مردم اطلاع رسانی می شود.

**کم آبی سمنان را تهدید می کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: در سال جاری اجرای 17 طرح آبخوان داری در مناطق بیابانی استان در دستور کار قرار دارد که با تخصیص اعتبار لازم با پیمانکاران اجرای این طرح تفاهم نامه های همکاری منعقد می شود.
ایرج حیدریان در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : بحران کمبود آب در بسیاری از مناطق بیابانی اکنون به عنوان یک چالش مطرح است و برای رفع تنش آبی در سمنان راهی به جز انتقال آب از سایرحوزه ها به این استان نداریم.
وی افزود: کمبود آب در مناطق مختلف استان باعث آلودگی هوا و افزایش ریزگردها شده است و فرسایش بادی در بیشتر مناطق بیابانی استان وجود دارد اما در مناطق کویری شهرهای گرمسار و آرادان به دلیل گسترش پدیده ریزگردها تهدیدی جدی به شمار می آید.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: 13 دشت از مجموع 26 دشت موجود استان به دلیل کاهش محسوس پوشش گیاهی در شرایط فرابحرانی قرار دارد که انتقال آب از سایر حوزه ها، جلوگیری از تخریب اراضی ملی و تاغزارها از اقدامات موثر برای جلوگیری از فرونشست زمین دراین دشت هاست.
وی خاطرنشان کرد : اکنون تامین و انتقال آب از حوزه های آبریز همجوار برای رفع معضل کمبود آب استان ضروری است.
حیدریان با بیان این که در زمان حاضر منابع آب کافی برای صنایع استان وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون 389 لیتر بر ثانیه آب به شهرک ها و نواحی صنعتی اختصاص داده شده و امیدواریم با کمک مسوولان نیاز واحدهای صنعتی استان به آب مرتفع شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان ، احداث سدهای فینسک، روزیه، کالپوش، شهید شاهچراغی و بند انحرافی سیمین دشت را مهمترین طرح های اجرا شده برای تامین آب استان اعلام کرد و گفت : در برنامه های میان مدت و بلند مدت موضوع احداث سد تالار کسیلیان و انتقال آب حوضه تالار و دریای خزر در دست بررسی و انجام است.

**انتقال آب خزر به سمنان طرح ملی است
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا گفت: انتقال آب خزر به استان سمنان باید به عنوان طرح ملی، حاکمیتی و به دور از احساسات اجرایی شود.
ابوالفضل حسن بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح آب انتقال خزر به استان سمنان به عنوان یک پرونده باز در سازمان حفاظت محیط زیست روند اداری آن در حال انجام است.
وی اظهارداشت: اجرای این طرح استانی یا فراستانی نیست که افرادی بخواهند در رابطه با اجرایی نشدن آن صحبت کنند، انتقال آب خزر به سمنان با رویکردی حاکمیتی پرونده آن در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: بسیاری از منتقدان اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان رویکرد زیست محیطی را دلیل اجرایی نشدن آن می دانند اما باید به این نکته توجه کرد که اگر این طرح مهم ملی در استان سمنان تا چند سال آینده انجام نشود، با بحران مهاجرت جمعیتی مواجه خواهیم بود.
حسن بیگی خاطرنشان کرد: بیش از 65 درصد از منابع آبی استان سمنان از حفر چاه ها تامین می شود و سالانه به میزان عمق آب این چاه ها به دلیل برداشت بی رویه افزوده می شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید برای انتقال آب خزر به استان سمنان از روی احساس تصمیم گیری کرد و باید در اجرای طرح های از این دست مصلحت اندیش بود.
وی ادامه داد: مجلس با اجرای طرح های آبی که به افزایش جمعیت و رونق کسب وکار در کشور بینجامد موافق است و با رویکردی جهادی، مسوولان استان سمنان آماده انتقال آب خزر به سمنان هستند.
حسن بیگی با اشاره به این که علاوه بر این که در بخش صنعت و معدن استان سمنان با مشکل کمبود آب مواجه است، در برخی از نقاط این استان شاهد قطعی آب آشامیدنی و آبرسانی با تانکر به برخی روستاها هستیم، گفت: تولید آب پایدار برای افزایش رونق اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت جمعیت باید به عنوان یک رویکرد مهم مدنظر مسوولان استانی قرار گیرد.

**توسعه سمنان با منابع آبی موجود امکانپذیر نیست
نماینده مردم شهرستان های سمنان،مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: توسعه استان با منابع آبی موجود امکان پذیر نیست و تلاش مسوولان باید به منابع جدید از جمله انتقال آب دریای خزر به استان متمرکز شود.
احمد همتی با بیان این که امروز بحران آب در استان سمنان بر کسی پوشیده نیست و آن چیزی که از نظر علمی مطرح است این موضوع به یک مساله فرا بحرانی درآمده است، اظهارداشت: اگر مسوولان چاره ای نیندیشند به طور قطع در آینده به مشکل مواجه می شویم.
همتی با اشاره به این که اکنون برداشت آب از چاه‌های موجود در استان، بیش از 70 تا 80 درصد آب‌های زیرزمینی را شامل می شود و این درحالی است که بهره برداری 40 درصد به بالا بحران حساب خواهد شد، پس باید گفت شرایط استان در کمبود آب فرابحرانی است، گفت: در شهرهای سمنان، مهدیشهر و سرخه، مردم با 20 درصد کمبود آب آشامیدنی علاوه بر 2 حوزه صنعت و کشاورزی مواجه هستند.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در سمنان، گفت: اکنون سرمایه‌گذاران زیادی برای تولید به استان مراجعه می‌کنند که به دلیل کمبود و یا نبود آب قادر به سرمایه گذاری نبوده و منصرف می شوند و لازم است در این خصوص برنامه ریزی و تدبیر شود.
وی با بیان این که یک لیتر در ثانیه آب می‌تواند 60 شغل ایجاد کند، تصریح کرد: با توجه به وجود ظرفیت های مختلف صنعتی، معدنی، طبیعی و غیرطبیعی، نیروی انسانی و 2 شهر گردشگری کشور در استان سمنان و موقعیت حساس و راهبردی آن، تامین آب به عنوان مهمترین عنصری است که می‌تواند توسعه استان را به ‌سرعت افزایش دهد.
** رفع چالش آب نیازمند اقدام ملی است
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا گفت: بحران کمبود آب در مناطق مختلف استان سمنان فرابحرانی است و باید برای رفع این چالش اقدام ملی کرد.
غلامرضا کاتب با تاکید بر این که حیات استان سمنان به تامین منابع جدید آب وابسته است، افزود: بعد از 39 سال نتوانسته ایم برای چالش کمبود جمعیت در استان سمنان کاری کنیم و دلایل عمده آن نیز کمبود آب است.
وی، استفاده از پساب تهران برای شهرستان گرمسار را یکی از راهکارهای رفع کمبود آب در استان ذکر و خاطرنشان کرد: همان‌طوری که از پساب تهران به ورامین داده می شود، بخش کشاورزی گرمسار می‌تواند در یک برنامه منسجم از این مساله استفاده کند و اگر گام عملی به این منظور برداشته شود می توان بخش قابل توجهی از مشکل کم آبی گرمسار را برطرف کرد.
وی اظهارداشت: باید اجرای طرح انتقال آب سد نمرود به گرمسار در استان سمنان تسریع شود چرا که با اجرای این طرح بخش قابل توجهی چالش های آبی در غرب استان برطرف می شود.
**رفع کم آبی در روستا نیازمند اعتبار ملی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان در گفت وگو با ایرنا با اشاره به این که اکنون به 17 روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود، گفت: رفع مشکل کم آبی در مناطق روستایی استان به بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
منصور کشاورزیان در گفت و گو با ایرنا افزود: سال گذشته اعتبارات عمرانی استان سمنان بیش 400 میلیارد ریال است که به صورت قطره چکانی اعتبار محدودی به این شرکت تخصیص می یابد.
وی اظهارداشت: در برخی مناطق استان با حفر چاه و لوله های انتقال می توان برای روستانشینان آبرسانی کرد اما به دلیل نبود اعتبار کافی این امر مهم محقق نمی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان تصریح کرد: وضعیت کمبود آب در مناطق شرق استان به خصوص در بخش کالپوش شهرستان میامی نگران کننده است.
به تاکید وی لازم است با تخصیص اعتبار برای رفع این چالش مهم مردم منطقه اقدام کرد.
کشاورزیان بیان داشت: اکنون روستاهایی در جنوب منطقه کلاته خیج شهرستان شاهرود، منطقه قشلاقی شهرهای میامی و سمنان با جمعیت نزدیک‌ به هزار و 500 نفر با کمبود شدید آب مواجه هستند که به صورت نوبتی به این مناطق با تانکر آبرسانی می شود.
وی اضافه کرد: در سال 94 به 56 روستا و در سال 95 به 38 روستای استان سمنان با تانکر آبرسانی می شد که این آمار با توجه به بهبود شرایط آبرسانی در حال کاهش است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان با بیان این که در سال 92 نزدیک به 272 روستا و 50 آبادی در استان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار داشتند، خاطرنشان کرد: در سال 95 این تعداد به 284 روستا و 272 آبادی افزایش یافت.
**حجم آب سد دامغان نصف شد
مدیر امور منابع آب دامغان در گفت وگو با ایرنا گفت: حجم آب سد شهید شاهچراغی این شهرستان به دلیل برداشت غیرمجاز از آبخوان های انتقال و خشکسالی به 10 میلیون متر مکعب کاهش یافت.
علی شاهرودی در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم ذخیره آب سد شهید شاهچراغی بیش از 20 میلیون متر مکعب است که اکنون به دلیل مشکلات متعدد این حجم به نصف کاهش یافته است.
وی اظهارکرد: سد چند منظوره شهید شاهچراغی دامغان آب مورد احتیاج اراضی زراعی حدود هزار و 500 هکتار از اراضی دشت را که از نظر کشاورزی مستعد و حاصل خیز است تامین می کند.
وی تصریح کرد : چالش کمبود آب در بسیاری از مناطق استان سمنان و دامغان فرابحرانی است و باید علاوه بر مدیریتی منسجم و قوی برای رفع اینگونه مشکلات ، صرفه جویی در ابعاد مختلف مدنظر مردم قرار گیرد.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان هشت شهرستان و حدود 300 روستای بالای بیست خانوار دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.