به گزارش ایرنا، محمود حجتی شامگاه سه شنبه در سخنانی که به صورت ویدئو کنفرانس در نشست توسعه و برگزیدگان استان سمنان و افتتاح همزمان طرح های زیربنایی و اقتصادی با حضور رئیس جمهوری بیان شد افزود: این طرح های کشاورزی در قالب 437 پروژه عمرانی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک و صنایع تبدیلی و تکمیلی و طرح‌های گلخانه‌ای آبخیزداری دام وطیور و شیلات اجرا شده است که مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی توسعه آبیاری تحت فشار را یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید برای توسعه پایدار بخش کشاورزی عنوان و بیان کرد: تعداد 130 طرح آبیاری تحت فشار در سطح پنج هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی استان سمنان افتتاح شده است.
وی عنوان کرد: 77 میلیارد تومان برای طرح های آبیاری تحت فشار که مورد بهره برداری قرار گرفت صرف شده است.
حجتی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال 91 معادل 16 هزار و 200 هکتارآبیاری تحت فشار در استان سمنان انجام شده است اما از سال 92 تا کنون بیش از 16 هزار و 700 هکتار عملیات اجرائی طرح های نوین آبیاری در استان سمنان انجام شده است.
وی گفت: بر این اساس در دولت تدبیر و امید تاکنون مجموع پروژه‌های سیستم‌های نوین آبیاری برابر با معادل حدود 103 درصد حجم اجرای این پروژه‌ها تا سال بوده است.
به گفته وی، با تلاش معادل حدود 103 درصد‌های دولت تدبیر و امید حجم پوشش سامانه‌های نوین ابیاری در استان سمنان به بیش از 32 هزار و 900 هکتار، معادل 2 برابر حجم این سامانه در سال 1392 رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزوده شدن 15 واحد گلخانه‌ای سبزی و صیفی و تولید گل با مساحت 36 هکتار و ظرفیت 12 هزار و 600 تن انواع این محصولات به ظرفیت گلخانه‌ای استان سمنان در این سفر بیان کرد: این طرح‌ها با مبلغ 6 هزار و 106 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهرستان های استان سمنان به بهره‌برداری رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در استان سمنان مساحت سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای با 80 درصد افزایش از 67 هکتار در پایان سال 91 به 125 هکتار افزایش یافته است.
حجتی افزود: 13 طرح آبخیزداری به مساحت 15 هزار هکتار با اعتبار یک هزار و 406 میلیارد تومان در این سفر به بهره‌برداری رسید که با افتتاح این طرح‌ها حجم طرح‌های آبخیزداری اجرا شده در استان سمنان به 625 هزار هکتار افزایش می‌یابد که بیش از 125 هزار هکتار آن در این دولت انجام شده است.
وی با بیان اینکه در این سفر30 طرح توسعه و بهره برداری از گیاهان دارویی در سطح 553 هکتار و با اعتبار یک هزار و 103 میلیارد تومان افتتاح می‌شود عنوان کرد: مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی به 2 هزار هکتار افزایش میابد که یک هزار و 100 هکتار آن در این دولت انجام شده است.
به گفته حجتی، در 2 سال اخیر در سطح 10 هزار هکتار از مراتع استان سمنان نیز کشت باریجه با شیوه دست کاشت انجام شده است و این پروژه برای پنج هزار هکتار از این عرصه‌ها نیز در سال جاری نیز در حال اجرا است.
وی همچنین گفت: تکثیر 2 میلیون قطعه بچه ماهی و تولید 500 تن گوشت ماهی تیلاپیا با اعتبار 5 میلیارد تومان و طرح احداث گلخانه به مساحت 11 هکتار با اعتبار 75 میلیارد تومان از طرح های دیگری است که مورد بهره برداری قرار می گیرد.
حجتی همچنین توسعه و بهره‌برداری از پروژه خارشتر به مساحت یک هزار هکتار و با اعتبار 10 میلیارد تومان را از جمله دیگر طرح ها عنوان کرد.
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: سامانه آبیاری تحت فشار باغ توتستان جدید الاحداث در شهرستان گرمسار در زمینی به مساحت 50 هکتار با سرمایه گذاری 750 میلیون تومان از طرح های دیگر است که در راستای افزایش تولید توت و توسعه فعالیت نوغان‌داری مورد بهره برداری قرار گرفته است.
همزمان با سفر حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و کاروان تدبیر و امید به استان سمنان جمعی از وزرای کابینه دکتر روحانی نیز برای افتتاح و آغاز عملیات اجرای ده ها طرح مختلف به شهرستان های این استان سفر کرده اند.
روحانی پیش از این در فروردین ماه 95 همراه با کاروان تدبیر و امید به استان سمنان سفر کرده بود.
7342 / 7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.