به گزارش ایرنا، این اعضا شامل گارون آرون از ترکیه به عنوان رئیس ایسکارسا و ماریا مارگاریتا سگارا لاگونز از مکزیکو و یوشینوری ایواساکی از ژاپن به عنوان اعضای ایسکارسا، روز سه شنبه از آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنان بازدید کردند.
این گروه ضمن بازدید از آسیب های سازه ای بنای آرامگاه از ابعاد مختلف، به بررسی برخی روند مرمت این بنا در دوره های مختلف پرداختند و انجام آزمایش های خاک و بررسی نمونه ای از آسیب ها را به منظور کارشناسی با هدف ارایه راهکار مرمت اساسی سازه ای ضروری دانستند.
گروه دیگری از اعضای ایسکارسا روز گذشته با حضور در بسطام از مجموعه تاریخی و آرامگاه بایزید بسطامی بازدید کردند که تمرکز بررسی آسیب های سازه ای در این بازدید بر منار، مدرسه و برج مجموعه بود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به حضور اعضای ایسکارسا در ایران به منظور ارایه آموزش در کارگاهی در تهران، افزود: در حاشیه این کارگاه، اعضای این کمیته بین المللی از آثار تاریخی چهار استان اصفهان، فارس خوزستان و سمنان بازدید کردند.
محمد جهانشاهی بیان کرد: هدف اصلی از حضور اعضای کمیته بین‌المللی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری در استان سمنان ارتقای دانش مرمتی به منظور افزایش توان حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی است.
وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و بروز برخی آسیب ها در بناهای تاریخی ناشی از آن، خاطرنشان کرد: حضور کارشناسان باتجربه و استادان دانشگاه در این تیم، فرصت مناسبی برای اشتراک تجربه های ارزشمند بین المللی در مرمت و بهبود شرایط بناهای تاریخی استان سمنان است.
جهانشاهی بیان کرد: ایسکارسا کمیته ای زیر مجموعه موسسه ایکوموس از نهادهای بین الدولی است که زیر نظر یونسکو قرار دارد.
وی تاکید کرد: مهمترین مشکلی که در اطراف بنای آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی رخ داده و باعث ایجاد ترک و شکاف در دیوارها شده فرونشست زمین در اثر پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی به خاطر برداشت های بی رویه آب است.
وی بیان کرد: در دو بازدید اعضای نهاد بین المللی ایسکارسا کارشناسان و استادانی از کشورهای ترکیه، مکزیکو، ژاپن، ایتالیا، یونان، بریتانیا و لهستان، حضور داشتند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان یادآور شد: حضور اعضای نهاد ایسکارسا در ایران برای استان سمنان دو فرصت فراهم کرد که یکی حضور کارشناسان مرمت این اداره کل در کارگاه تهران و یکی حضور کارشناسان این نهاد در استان سمنان بود.
استان سمنان بیش از یکهزار بنای تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی شناسایی شده و حدود 700 اثر ثبت شده ملی دارد.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.