وفا ثابتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مکاتبات لازم با مراجع ذیربط انجام شده و ادامه اجرای پروژه کنار این اثر تاریخی هم متوقف شده است.
وی اظهار داشت: در راستای حفظ آثار تاریخی برای مرمت و استحکام بخشی این بنا 500 میلیون ریال در سال گذشته در نظر گرفته شده بود که با وجود تخصیص اعتبار، مالک بنا تمایلی برای مرمت آن نداشت.
وی گفت: علاوه بر آن اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به پیشنهاد مالک نسبت به تامین و تخصیص 1.5 میلیارد ریال برای تملک این بنا اقدام کرد که منجر به نتیجه نشد.
ثابتی افزود: با توجه به آسیب وارد شده به بنای مزبور یگان حفاظت میراث فرهنگی به مجری یک پروژه اقامتی در کنار این بنای تاریخی اخطار های متعدد ابلاغ و به منظور هماهنگی قانونی و کسب مجوزهای لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان در 2 نوبت از ادامه فعالیت عمرانی این پروژه جلوگیری به عمل آمد.
وی اظهار داشت: براساس نظر کارشناسی پایگاه میراث فرهنگی ثامن، گودبرداری در مجاورت بنای تاریخی سیدان بدون رعایت اصول فنی و ایجاد نکردن سازه های نگهبان موجب فرو ریختن بخشی از این بنای تاریخی شده است.
وی گفت: برای پیشگیری از تخریب بیشتر این اثر تاریخی، مراتب به مراجع ذیصلاح اعلام و توقف فوری ساخت و ساز پیرامون این بنا و بررسی و شناسایی عامل یا عاملان این تخریب درخواست شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن افزود: خانه تاریخی سیدان بر اثر گود برداری غیراصولی در مجاورت آن بیش از 40 درصد تخریب شده است.
خانه تاریخی سیدان متعلق به دوره قاجاریه است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.