به گزارش ایرنا، این منطقه براساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید د‌ر سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شد‌ه پرور اعلام ش، حد‌ود و‌ مساحت منطقه نیز تاکنون چند‌ین بار مورد بررسی و تجد‌ید نظر قرار گرفته است و در نهایت طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست در دهه 70 مساحت منطقه نزدیک به 65 هزار هکتار تعیین شد.
منطقه حفاظت شد‌ه پرور د‌ر 50 کیلومتری شمال شرقی شهرستان‌ سمنان قرار د‌ارد و این منطقه از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهمیرزاد سمنان، از شرق به د‌امغان و از غرب به منطـقه چاشم محدود شده و در این منطقه سه ناحیه صیدوا، محدود‌ه کلورد و سرم لعلوم به عنوان محدود‌ه‌های امن شناخته شد‌ه است.
قسمت مهمی از منطقه در سمت شمالی که تراکم حیات وحش در آن بیشتر است، متاثر از اقلیم خزری بوده و به همین دلیل این قسمت پوشید‌ه از جنگل‌های پهن‌ برگ خزری است و‌ در عین حال از سمت جنوب نیز تحت تاثیر باد‌های گرم و خشک قرار می گیرد.
در منطقه حفاظت شده پرور 39 گونه پستاندار در قالب 35 جنس مربوط به 14 خانواده از پنج راسته زندگی می کنند که وجود 6 راسته از هفت راسته پستاندار خشکی زی و حدود یک چهارم گونه های پستاندار موجود کشور در این منطقه، جایگاه و ویژگی های اکولوژیکی و با ارزش آن را آشکار می سازد.
از گونه های شاخص حیات وحش منطقه حفاظت شد‌ه پرور می توان به مرال، شوکا، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال، کفتار، سمور، تشی، خرگوش‌ و از رد‌ه پرند‌گان می توان به انواع پرند‌گان شکاری، کبک د‌ری، بلد‌رچین، هوبره، کبک، تیهو، هد‌هد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ و از خزند‌گان می توان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و از د‌وزیستان نیز می توان به انواع وزغ‌ ها اشاره‌ کرد.
به باور کارشناسان، خشکسالی و کاهش منابع آبی در چند سال گذشته آسیب جبران ‌ناپذیری به منطقه حفاظت شده پرور وارد کرد که وحوش این منطقه برای در امان ماندن از عطش و تشنگی به عرصه های پایین تر مهاجرت کرده و در تیر رس شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته و هیچگاه به منطقه حفاظت شده بازنگشته اند.
به گفته مسوولان امر، 50 درصد منابع آبی منطقه حفاظت شده پرور در چند سال گذشته از دست رفته که این امر به معنی نابودی تدریجی وحوش این منطقه حفاظت شده است.
به دلیل حساسیت موقعیت حیات وحش مهم این منطقه حفاظت شده، آبرسانی و علوفه رسانی به حیات وحش منطقه پرور از سوی حفاظت محیط زیست انجام می شود و رودخانه تلار در این ناحیه در اثر خشکسالی های چند ساله در استان سمنان به خشکسالی دچار شده است.

**پوشش گیاهی دست کاشت در پرور افزایش یابد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت وگو با ایرنا ابراز داشت: برای مهار خشکسالی و نجات وحوش منطقه حفاظت شده پرور باید کشت گونه های گیاهی دست کاشت را افزایش داد.
علینقی حیدریان گفت: افزایش پوشش گیاهی می تواند در دراز مدت حفظ ذخایر آب های زیرزمینی در منطقه های حفاظت شده استان به خصوص پرور تاثیر گذار باشد و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی از سوی نهادهای مسئول گونه های جانوری نادر استان سمنان را نجات داد.
وی ادامه داد: تخریب عرصه های ملی و کاهش پوشش گیاهی یکی از علت های اصلی کاهش علوفه و کم آبی در منطقه حفاظت شده پرور است و باید خیران در قالب نذر در طبیعت به کمک وحوش تشنه این منطقه بیایند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان تصریح کرد: مناطق حفاظت شده توران در شاهرود و پارک ملی در توران هم این روزها حال و روز خوبی ندارند که باید با با تدبیر به جنگ مهار فرسایش بادی و بیابانزایی رفت.
حیدریان ادامه داد: مشکل وحوش مناطق حفاظت شده استان سمنان علاوه بر کم آبی، بحث خشکسالی و کاهش علوفه است و در چند سال گذشته در قالب نذر در طبیعت تاحدودی دردی از دردهای وحوش استان کاهش یافته است.

** طبیعت منطقه حفاظت شده پرور آسیب پذیر است
یک فعال محیط زیست در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: طبیعت و پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده پرور به شدت آسیب پذیر است و در چند سال گذشته به دلیل کاهش بارش باران شاهد تلف شدن تعداد زیادی از انواع گونه های جانوری در این منطقه بوده ایم.
سعید صلحی ادامه داد: در پنج سال گذشته بیش از 100 گونه جانوری منطقه حفاظت شده پرور براساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کم آبی تلف شدند و اگر پویش های نذر طبیعت در استان سمنان فعال نمی شد شاید این رقم اکنون افزایش چشمگیری می یافت.
وی خاطر نشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در چند سال گذشته با ساخت چندین آبشخور در منطقه حفاظت شده پرور و تامین علوفه به میزان قابل توجهی حیات را به این منطقه برگردانده است.
این فعال محیط زیست گفت: خشکسالی و کم آبی در منطقه های حفاظت شده استان سمنان تنها به چند سال اخیر اختصاص ندارد بلکه بیش از 2 دهه از دست و پنجه نرم کردن وحوش با بی آبی می گذرد.
صلحی گفت: نباید دستان را روبه آسمان دراز کرد و منتظر نزول بارش باران از آسمان بود تا طبیعت و وحوش جان دوباره بگیرند بلکه باید در قالب نذر طبیعت و همچنین احداث طرح های مهم آبرسانی برای نجات گونه های گیاهی و جانوری این منطقه اقدام کرد.

**خشکسالی وحوش مهدیشهر را به روستاها کشانده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: 50 درصد منابع آبی منطقه حفاظت شده پرور که دارای 52 گونه پستاندار، 60 گونه پرنده، 40 نوع خزنده و 6 گونه دوزیست بوده در اثر خشکسالی از بین رفته است.
عباسعلی دامنگر گفت: نیمی از منابع آبی منطقه حفاظت شده پرور واقع در شهرستان مهدیشهر دچار خشکسالی است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت موقعیت حیات وحش مهم این منطقه حفاظت شده، آبرسانی و علوفه رسانی به حیات وحش منطقه پرور از سوی حفاظت محیط زیست انجام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، پرور، صیدوا و رودبارک را سه بخش زیستگاه پرور برشمرد و افزود: هر کدام از این مناطق یک منطقه امن است که حفاظت و مراقبت ویژه مربوط به حیات وحش خود را دارد.
دامنگیر با اشاره به 2 منطقه چاشم و خطیرکوه در مجاورت منطقه پرور، بیان کرد: رودخانه تلار در این ناحیه در اثر خشکسالی های چند ساله در استان سمنان به خشکسالی دچار شده است.
وی با بیان این که جنگل رودبارک در شمال منطقه حفاظت شده پرور اکنون از نظر آبی در بدترین شرایط ممکن قرار دارد، تاکید کرد: درختان این جنگل اکنون در اثر خشکسالی فقط 20 درصد میوه آوری دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به نزدیک شدن و ورود حیات وحش به روستاهای جوار مناطق جنگلی رودبارک برای تامین غذا، یادآور شد: علت اصلی این حرکت حیوانات خشکسالی منطقه جنگلی است.
وی با بیان اینکه در فاصله خرداد تا شهریور به دلیل بی مهری طبیعت در اثر خشکسالی بیشترین ورود حیات وحش به حریم روستاها اتفاق می افتد، تاکید کرد: روستاییان طبق قانون باید با هدف حفاظت از ورود حیوانات، باغ های خود را حصارکشی کنند و در صورت نبود آن، پرداخت خسارت به آنان میسر نیست.
دامنگیر با اشاره به زیاده خواهی برخی شهروندان در بهره کشی از مناطق جنگلی و برداشت از مراتع، گفت: ورود دام به مراتع باید طبق قانون و بر اساس ظرفیت مراتع تعریف شود.
وی تاکید کرد: ممیزی پروانه مراتع برای بهره برداری دام ها چند ساله انجام می شود و اثرات خشکسالی بر مراتع باید در این ممیزی ها لحاظ شود تا دام مازاد وارد مراتع نشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان، کمبود نیروی حفاظتی را از مشکلات مراقبت از زیستگاه های استان برشمرد و گفت: امیدواریم از 300 نیرویی که مقرر است وارد این سازمان شود، سهم قابل توجه و مناسبی به استان اختصاص یابد تا نیازهای حفاظتی زیستگاه های حساس سمنان برطرف شود.

** طبیعت دوستان پرور را فراموش نکنند
یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده پرور نیز به ایرنا گفت: کم آبی این روزها وحوش منطقه حفاظت شده پرور را به سکونتگاه ها کشانده است و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی و تامین تغذیه و آب جلوی این پدیده شوم را هرچه سریع تر گرفت.
سعید پروری ادامه داد: بسیاری از روستاییان به دلیل ترس از تلف شدن دام های سبک خود در برابر حمله ورود حیوانات وحشی با تیراندازی از مهمانان ناخوانده خود پذیرایی می کنند که این امر در دراز مدت باعث کاهش گونه های جانوری نادر منطقه حفاظت شده می شود.
وی خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته شاهد تیراندازی به سمت وحوش به دلیل نزدیگی به گله ها بوده ایم و کشته شدن دهها گونه جانوری در حریم روستا در چند سال گذشته به دلیل کم آبی و خشکسالی بوده است.
پروری ادامه داد: کم آبی در زاد و ولد گونه های جانوری در این منطقه تاثیر زیادی گذاشته است و کاهش تغذیه و پوشش گیاهی تنها به نابودی گونه های جانوری نادر این منطقه در آینده نزدیک منجر می شود.
وی اضافه کرد: در یکسال گذشته بیش از 30 تُن علوفه از سوی سازمان های مردم نهاد و اداره کل حفاظت محیط زیست برای تغذیه وحوش منطقه حفاظت شده پرور نذر و توزیع شد که این امر در کاهش تلفات این گونه ها تاثیر قابل توجه ای داشته است.
به گزارش ایرنا، کاهش بارش باران و خشکسالی کاهش زاد و ولد و در نتیجه کاهش گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی در منطقه حفاظت شده پرور شده است که در چند سال گذشته طبیعت دوستان در قالب نذر در طبیعت و با تامین علوفه و آب برای رفع این چالش اقدام هایی انجام دادند اما ساخت آبشخور و تامین علوفه می تواند در کوتاه مدت جانوران این منطقه را از بلای خانمان سوز خشکسالی در امان نگه دارد و در بلند مدت به گفته کارشناسان افزایش پوشش گیاهی دست کاشت و همچنین و حفظ منابع آبی موجود اجتناب ناپذیر است.
25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود، 16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد، یک ششم از کل مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان واقع است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.