چند خوراکی‌ خوشمزه برای افزایش هوش

همان‌طور که تغذیه مناسب برای سلامتی بدن توصیه می‌شود، این کار به نفع مغز شما نیز هست. خوشحال می‌شوید اگر بدانید چگونه می‌توان ظرفیت مغز را بالا برد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، شما می‌توانید با استفاده از چند ماده‌غذایی در رژیم‌غذایی خود و فرزندانتان ظرفیت فراگیری مغز را بالا ببرید. بخصوص بچه‌ها که در سنین یادگیری و کسب مهارت نیز هستند. فرزندانتان هر اندازه هوش و ذکاوت بیشتری در آموزش داشته باشند، آینده روشن‌تری خواهند داشت.

 غذاهای مغذی و نوشیدنی‌هایی که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید، باعث افزایش سلامت سلول‌های خاکستری مغز می‌شوند. این موادمغذی می‌توانند به بهبود حافظه، بالا بردن قدرت تمرکز، کنترل افسردگی و در برخی از این مواد شما را از ابتلا به آلزایمر و پیرشدن زود هنگام مغز، حفاظت کنند. توجه داشته باشید برای اینکه یک مغز فعال و کارآمد داشته باشیم، باید ورزش کردن و استراحت به‌موقع را از یاد نبرید. در کنار این موارد، استفاده از موادغذایی به شما کمک می‌کند تا بتوانید مغز پویا و فعال‌تری داشته باشید.

گردو

شاید خوردن یک الی ۲ عدد گردو در روز بتواند تاثیرات چشمگیری روی کارایی مغز بگذارد و تفکر و یادآوری شما را بهبود بخشد. محققان بر این باورند افرادی که روزانه تنها ۱۳ گرم گردو مصرف می‌کنند، در آزمون‌های عملکرد شناختی مغز، پردازش اطلاعات، تمرکز و اندازه‌گیری از دقت بالاتری نسبت به سایر افراد برخوردار هستند. شواهدی دال بر این است که خوردن روزانه یک الی چند عدد گردو می‌تواند شما را از ابتلا به آلزایمر نیز حفظ کند و یا حداقل‌درصد مبتلا شدن به این بیماری را کاهش دهد.

زردچوبه

این ادویه زردرنگ حاوی ماده شیمیایی به نام کورکومین بوده که دارای خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی‌ای است. این یک مزیت بزرگ برای مغز به‌حساب می‌آید. مطالعات در این باره نشان می‌دهد، این ترکیب گیاهی دارای آنتی‌اکسیدان طبیعی بوده که می‌تواند به رژیم‌غذایی شما اضافه شود (زردچوبه یک ماده‌حیاتی در بسیاری از غذاهای مردم هند، آسیا و منطقه کارائیب است) وجود آنتی‌اکسیدان در رژیم غذاییتان باعث می‌شود تا التهابات درون مغز کم شود و درنتیجه خطر ابتلا به زوال‌مغز نیز کاهش یابد. تحقیقاتی که روی حیوانات صورت گرفته است نشان می‌دهد؛ زردچوبه باعث افزایش سطح مواد شیمیایی مغز، مانند سروتونین و دوپامین می‌شود. این ادویه شگفت‌انگیز همچنین موجب کاهش افسردگی می‌شود. به‌علاوه مغز را نیز تحریک می‌کند تا سلول‌های جدید بسازد و آن را از آسیب‌هایی که می‌تواند باعث بیماری روانی مغز شود، حفظ کند.

چای

کافئین یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا چای در لیست تقویت کننده‌های مغز قرار بگیرد. منظور از چای همان چای‌های سیاه، سبز و سفیدی است که از گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود، نه چای‌هایی که از دیگر گل‌ها و گیاهان تهیه می‌شود) اما چای همچنین از سایر مواد مغذی نیز پشتیبانی کرده، که به شما کمک می‌کند تا درست فکر کنید و بهتر یاد بگیرید. تینین آمینو اسید وقتی با کافئین موجود در چای ترکیب شود، خستگی ذهنی را کاهش داده و هوشیاری را افزایش می‌دهد و همچنین ظرفیت حافظه را نیز بالا می‌برد. چای همچنین حاوی عناصر قدرتمند آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی مغذی به‌نام catechins است. مطالعات جدید نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در چای برای مبارزه با بیماری‌ها، نه تنها باعث افزایش ظرفیت مغز برای یادگیری می‌شود، بلکه افسردگی و اختلال عملکرد روانی مغز را نیز کاهش می‌دهد.

ماهی

مزایای و فواید مصرف ماهی روی مغز را نمی‌توان انکار کرد، از جمله ماهی‌های پرچربی چون؛ ماهی قزل‌آلا، ساردین‌ها و شاه‌ماهی. البته این ماهی‌های پرچرب منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ نیز هستند. اسید داکوزاگزنئوئیک موجود در ماهی کمک می‌کند تا غشای سلولی مغز که نقش بسزایی در قدرت شناخت مغز دارد، حفظ شود. چون این غشا سرشار از اسیدهای چرب است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود DHA ممکن است، در اثر کاهش عوامل شناختی مغز باشد. افراد سالمند که غذاهای دریایی را به‌طور منظم مصرف می‌کنند، احتمالا ابتلا به آلزایمر و سایر بیماری‌های این چنینی را کمتر تجربه می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید