روانشناسی رنگ‌ها در چیدمان خانه

طبق نظریه «کیت اسمیت»، روانشناس معروف، انتخاب رنگ مناسب برای قسمت‌ های مختلف خانه، نه تنها معرف سبک چیدمان و دکوراسیون آن، بلکه معرف شخصیت شماست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اسمیت می گوید: من معمولا از افراد می‌ خواهم چشمان خود را ببندند و خانه خود را آن گونه که مورد علاقه آنهاست، مجسم کنند. سپس سوالاتی درباره چگونکی دکور داخلی آن، نمای اتاق‌ ها و حتی رنگ دیوارها از آنها می‌ پرسم. مردم اغلب به رنگ‌ های اصلی اشاره می‌ کنند تا رنگ‌ های ترکیبی!

قرمز طبق گفته اسمیت قرمز، اشتیاق و ضربان قلب شما را افزایش داده و باعث تحریک انرژی درونی شما خواهد شد. با این اوصاف، می تواند تاثیرات مثبت و منفی داشته باشد یعنی از طرفی با عصبانیت و از طرفی با عشق همراه باشد!

در دکور داخلی خانه‌ ها، استفاده از رنگ قرمز باعث جلب توجه افراد شده و بنابراین بهترین رنگ برای رنگ آمیزی دیوارهاست. آمریکا برای اولین بار با چیدمان قرمز رنگ سالن کاخ سفید، مورد توجه همه واقع شد و شهرت خود را مدیون همین رنگ است! به نظر می‌ رسد انتخاب بسیار موفقی بوده است.

نارنجی نارنجی، رنگی سرشار از انرژی با حسی آکنده از شادی است که البته باید به جنبه چند قطبی آن نیز اشاره کرد. افراد هم می‌ توانند جذب نارنجی شوند و هم از آن متنفر باشند. نارنجی، بیشتر مورد طبع آنهایی است که خلاقیت و ابتکار دارند! بنا به گفته اسمیت، به هنگام طراحی دکور خانه با رنگ نارنجی و مسی، هم توناژ روشن و هم متوسط آن، نمایی فوق العاده شیک حاصل خواهد شد که منجر به تحرک بیشتر افراد می‌ شود. وی معتقد است این رنگ در ترکیب با رنگ‌ های خنثی همچون هلویی، زیباتر به نظر می‌ رسد.

زرد زرد، نماد خوش‌ بینی و شادی است. رنگی انرژی‌ زا و در اصطلاح عامیانه، پر حرفی بوده و بهترین گزینه برای آشپزخانه و اتاق نشیمن خانواده است. این رنگ همچنین باعث افزایش حافظه و تخیلات خواهد شد، به هنگام ترکیب با رنگ بنفش، می‌ تواند نمادی از شفا بخشی بیشتر تلقی شود.

سبز اگر به دنبال آرامش هستید، به رنگ سبز بیندیشید! ارتباط سبز با طبیعت، می‌ تواند به خودی خود، آرامش را به همراه داشته باشد. این را اسمیت گفته است. به گفته وی، « سبز نماد رشد مثبت، سلامتی و تجدید قواست». مردمک چشم انسان نسبت به رنگ سبز گرایش بیشتری دارد تا سایر رنگ‌ ها. بنا به شواهد تاریخی، اجداد ما در زمان‌ های گذشته با مخفی شدن در طبیعت سبز رنگ، از دید شکارچیان و هجوم حیوانات در امان بوده‌ اند بنابراین اگر دوست دارید تازگی و سرسبزی را در خانه خود خلق کنید به خصوص در مورد اتاق خواب، بهتر است به دنبال رنگ سبز باشید.

آبی آبی در نظر همه افراد جایگاه ویژه‌ ای دارد. اسمیت معتقد است «آبی که همچون منظره بی کران آسمان و آب پاک و زلال است، نماد همکاری بیشتر بین افراد تلقی می‌ شود و شاید به همین دلیل است که امروزه لباس بیشتر افراد نظامی به این رنگ بوده و در طراحی لوگوهای مربوط به همکاری، از آبی استفاده می‌ شود. آبی همچنین باعث آرام شدن ضربان قلب شده و بهترین گزینه برای اتاق خواب والدین است.

بنفش درست است که رنگ بنفش، بیشتر مورد علاقه خانم‌ هاست اما اسمیت معتقد است این رنگ این روزها در میان آقایان رواج بیشتری پیدا کرده است. بنفش رنگ رازداری، وفاداری و ابتکار بوده و اگر از این رنگ در دکور داخلی خانه استفاده می‌ کنید، بهتر است از توناژهای متمایل به آبی و قرمز آن استفاده کنید، همچون اسطوخودوس مایل به خاکستری، بنفش تیره باعث احساس قدرت بیشتر در افراد خواهد شد.

 

منبع: مد آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید