محمدرضا حیدری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعضی از افراد در ماه های آبان و آذر دچار کاهش انرژی، انگیزه و افت خلق می شوند و دوباره در فروردین ماه به حالت عادی برمی گردند که رفتارشناسان این نوع اختلال را افسردگی فصلی یا اختلال تأثیرپذیری فصلی(SAD) می نامند، که هرساله در یک زمان مشخص شروع می شود.
وی با اشاره به اینکه افسردگی های فصلی در سنین بالای 45 سال 2 برابر افراد دیگر است، اظهار کرد: این افسردگی در زنان خیلی بیشتر از مردان بوده و این ناهنجاری در فصل پاییز و زمستان مربوط به ترشح هورمون ملاتونین در مغز است که به آن هورمون وابسته به خواب نیز می گویند.
وی ادامه داد: این هرمون در تاریکی و وقت خواب شبانه بیشترین میزان ترشح را دارد و به علت کوتاهی روزها و طولانی بودن شب ها در این 2 فصل این هورمون به اندازه ای بیشتر ترشح می شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از علائم شایع افسردگی مثل احساس خستگی مفرط، کسالت و یکنواختی، کاهش میزان انرژی، احساس غمگینی و پوچی در بیشتر ساعات روز و تمایل به گریه، تحریک پذیری عصبی و احساس اضطراب و بی قراری، بی علاقگی به فعالیت های روزانه و پایین آمدن سطح عملکرد، احساس یاس شدید و مرور کردن عقاید منفی از علائم قطعی این بیماری است.
به گفته وی از دیگر از علائم این بیماری می توان به عدم تصمیم گیری صحیح، افزایش اشتها و اضافه وزن و میل افراطی به خوردن اغذیه های شیرین و پر از کربوهیدرات، احساس خواب‌آلودگی و افزایش نیاز به خواب، تمایل افراطی به تنهایی و انزوا گزینی و ملامت گری و سرزنش خویشتن اشاره کرد.
وی اظهار کرد: کسانی که دچار این علایم هستند باید به سرعت با یک متخصص مجرب مشورت کنند تا تحت آزمایش ها و ارزیابی های لازم تشخیصی قرار بگیرند؛ بررسی علائم و نشانه ها الزامی بوده و گاه همین این نشانه ها علت بیماری بالینی دیگری است.
وی ادامه داد: شیوع افسردگی فصلی نوع زمستان با توجه به اقلیم، سن و جنسیت متفاوت است و همچنین میزان شیوع در اقلیم های مرتفع (نواحی کوهستانی) بیشتر است.
این روانشناس و استاد دانشگاه گفت: افسردگی فصلی در برخی از افراد حساس شایع است و شدت افسردگی آنان از حد خفیف و ملایم فراتر رفته و علائم آنان با آغاز پاییز و زمستان بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: افزایش نور، کمتر کردن مصرف غذاهای ترش، گنجاندن برنامه های گردش و تفریح در برنامه های هفتگی، پیاده روی روزانه 20 دقیقه ای، استفاده از رنگ های گرم، استفاده از ویتامین ها در برنامه های روزانه، برنامه ریزی جدید برای زندگی و چیدن ورزش و یادگرفتن چیزهای جدید در آن از جمله راه های درمان افسردگی پاییزی است.
به گزارش ایرنا، با توجه به رشد استرس و اضطراب در بین مردم در سال های اخیر، موضوع افسردگی نیز به میزان بسیار زیادی در بین مردم شایع شده که شناخت علایم موارد مختلف در این خصوص می تواند در کاهش مشکلات بسیار موثر باشد و به درمان بهتر کمک کند.
8137/3072
** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.