طرز تهیه نان بالاتوه به روش لاری

در این گزارش طرز تهیه نان بالاتوه به روش لاری را به شما آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نان بالاتوه یکی از انواع نان‌های خوشمزه و سنتی شهر خوی است که به راحتی می‌توانید این نان خوش طعم و لذیذ را درست کنید، نان بالتوه بافت سبک و نرمی دارد و از آن می‌توانید به عنوان یک میان وعده مناسب و ساده برای پذیرایی استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان بالاتوه در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم نان بالاتوه

آرد سفید ۱ کیلو

شیر ۱ لیتر

آب ۱ لیوان

ماست نصف لیوان

خمیر مایع ۱ و نیم قاشق غذا خوری

نمک به مقدار لازم

شیر خشک نصف لیوان

رازیانه به مقدار لازم

سیاه دانه به مقدار لازم

پودر گل‌رنگ یا گل اسک ۳ قاشق غذا خوری

تخم مرغ ۲ عدد

مهیاوه به مقدار لازم

کنجد به مقدار لازم

آب به مقدار لازم

طرز تهیه نان بالاتوه

مرحله اول

ابتدا تخم مرغ‌ها را در ظرفی بریزید و با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و بعد پودر گل‌رنگ یا گل اسک را با کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و اجازه دهید تا رنگ پودر گل‌رنگ، کاملا در مخلوط باز شود.

مرحله دوم

سپس آرد را در یک ظرف الک کنید تا سبک و یکدست شود و بعد نمک، خمیر مایه، رازیانه و شیر خشک را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و سپس شیر را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

نکته

شیر باید از قبل به دمای محیط رسیده باشد و اگر از شیر پر چرب استفاده کنید بهتر است.

مرحله سوم

بعد آب را کم‌کم روی مخلوط مواد بریزید و هم بزنید تا خمیر صاف و یکدستی تشکیل شود و سپس ماست که هم دمای بقیه مواد است را اضافه کنید و هم بزنید و بعد خمیر را با دست خوب ورز دهید تا نرم و یکدست شود و کمی حالت چسبندگی داشته باشد.

مرحله چهارم

سپس روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید و در محیطی تقریبا گرم قرار دهید تا خمیر عمل بیاید و پف کند، بعد یک کاسه آب را آماده کنید تا وقتی که از خمیر چانه می‌گیرید دست‌تان را مرطوب کنید تا خمیر به دست نچسبد، سپس سلفون روی خمیر را بردارید.

مرحله پنجم

بعد یک تابه با اندازه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و سپس دست‌تان را کمی خیس کنید و مقداری از خمیر را بردارید و چانه بگیرید و بعد در تابه قرار دهید و سپس دست‌تان را داخل مخلوط گلرنگ بزنید تا خیس شود.

مرحله ششم

بعد از آن با دست آغشته به گلرنگ، خمیر را باز کنید و سپس روی آن مهیاوه و کنجد بریزید و پخش کنید و اجازه دهید تا یک طرف خمیر کاملا پخته شود و رنگ آن طلایی شود، سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر نان هم خوب بپزد و برشته و طلایی رنگ شود.

مرحله هفتم

سپس نان بالاتوه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود و بعد این نان خوش طعم و سبک و ترد را همراه با غذا یا به عنوان یک میان وعده ساده و مناسب همراه با عسل، شکلات صبحانه، خامه، کره، پنیر و انواع مخلفات سرو کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید