طرز تهیه حلوای کفگیری تبریزی

حلوا کفگیری از حلواهای خوشمزه و معروف آذربایجان شرقی به خصوص شهر تبریز است و عطر و طعم بی نظیری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حلوا کفگیری همانند حلوا نثار ارومیه در مراسمات مذهبی، ختم و ماه مبارک رمضان سرو می شود. این حلوا به خاطر اینکه با کفگیر جدا می شود و ظاهرش شبیه کفگیر است ، به حلوا کفگیری معروف است و شما می توانید این حلوای کفگیری زعفرانی را به صورت زعفرانی و زنجبیلی درست کنید.

طرز تهیه ضد آفتاب خانگی و طبیعی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی بدون تخم مرغ

خواص باورنکردنی سیر که تا به حال نمی دانستید

با دیدن این علائم روی دستتان به پزشک مراجعه کنید

این دمنوش های گیاهی مفید را یکبار امتحان کنید

در ادامه با آموزش طرز تهیه حلوا کفگیری تبریزی همراه ما باشید.

مواد لازم حلوا کفگیری تبریز

 

این افراد لب به هندوانه نزنند!

راه حلی موثر برای درمان ریزش مو

معجزه مصرف این گل برای درمان یبوست

6 دلیل چاقی که از آن خبر نداشتید

آرد نخودچی ۱ لیوان

آرد سفید قنادی ۲ لیوان

پور قند یک و نیم لیوان

کره 100 گرم

گردو یا بادام خرد شده نصف لیوان

نصف لیوان روغن جامد یا نیمه جامد نصف لیوان

پودر هل 2 قاشق سوپ خوری

مراحل طرز تهیه حلوای کفگیری تبریز

1. برای درست کردن این حلوای کفگیری زعفرانی خوشمزه ابتدا در یک تابه ، آرد سفید را می ریزیم و به مدت 45 دقیقه روی حرارت خیلی کم تفت می دهیم. توجه کنید حرارت باید خیلی کم باشد و در حدی تفت می دهیم که خامی آرد گرفته شود و رنگ اون زیاد تغییر نکند.

2. در ادامه تابه را از روی حرارت برمی داریم و آرد نخودچی را داخل آرد سفید الک می کنیم. سپس دوباره روی حرارت کم می گذاریم و به مدت 10 دقیقه با این آرد تفت می دهیم.

3. مخلوط آرد ها را از روی حرارت برمی داریم و بعد از الک کردن، کره و روغن را اضافه می کنیم و این بار به مدت 5 دقیقه دیگر تفت می دهیم. سپس تابه را از روی حرارت برمی داریم و صبر می کنیم تا مواد آردی کمی خنک شود.

4. در این فاصله هل را آسیاب می کنیم. توجه کنید بهتر است هل را از قبل آسیاب نکنید چون در این صورت عطر اون از بین می رود. گردو ها را هم در حد اینکه کمی خرد شوند آسیاب می کنیم.

5. در ادامه بعد از اینکه آرد کمی خنک شد، پودر قند را داخل مواد آردی الک می کنیم. اگر پودر قند را الک نکنید داخل حلوا گلوله شکل می شود. سپس پودر هل را اضافه و با پشت قاشق به خورد مواد می دهیم.

6. وقتی که پودر قند و هل کاملا به خورد مواد رفت گردو ها را اضافه می کنیم. اگر می خواهید حلوای دو رنگ درست کنید در این مرحله مواد را دو قسمت می کنیم و به یک قسمت دو قاشق سوپ خوری خوری گلاب و به قسمت دیگه اش دو قاشق غذاخوری زعفران غلیظ و یک قاشق سوپ خوری گلاب اضافه می کنیم.

7. سپس با کمک دستمان حلوا را فشار می دهیم تا منسجم شود و بعد حلوا را کنار تابه جمع می کنیم. بعدش کفگیر را داخل حلوا فرو می کنیم و حلوا را بلند می کنیم سپس بشقاب را روی حلوا برمی گردانیم و بعد حلوا را برمی گردانیم. هم اکنون حلوای دو رنگ زعفرانی ما آماده است.

نکات پخت حلوا زعفرانی تبریز​

توجه کنید بهتر است آرد را حتما قبل و بعد از تفت دادن الک کنید تا گلوله نشود. همچنین حرارت باید خیلی کم باشد تا رنگ آرد زیاد عوض نشود.

در صورتی که بخواهید حلوای سه رنگ درست کنید می توانید مواد را به جای دو قسمت، سه قسمت کنید و به قسمت سوم دو قاشق غذاخوری پودر زنجبیل اضافه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید