این خاصیت زینک که تا به حال نمی دانستید

روی (زینک) یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است که فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد، از جمله کمک به کاهش علائم اضطراب و افسردگی در بعضی افراد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، عوامل گوناگونی می‌توانند در شکل‌گیری علائم مرتبط با اضطراب و افسردگی نقش داشته باشند. درحالی که استرس، ‌هورمون‌‌ها یا ژنتیک اغلب دارای نقش مهمی در این زمینه هستند اما رژیم غذایی هم می‌تواند بر روی خلق‌وخو تاثیرگذار باشد. روی (زینک) برای عملکرد فیزیکی بهینه ضروری است اما می‌تواند نقش خاصی هم در سلامت روان ایفا کند. 

بهداشت نیوز نوشت؛ روی نه‌تنها دارای نقش اساسی در عملکردهای سیستم ایمنی است بلکه اثرات خاصی هم برای فرایندهای عصبی یا مغزی دارد. درواقع، مطالعات علمی نشان داده‌اند که روی با بعضی از هورمون‌ها یا انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط است؛ یعنی هورمون‌های «شادی»، سروتونین و دوپامین. در سال 2021 هم محققان دریافتند که روی سطح BDNF (فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز) را در بخش‌هایی از مغز که با کنترل احساسات مرتبط هستند، ‌افزایش می‌دهد. اگر سطح زینک در بدن کم باشد، سطح BDNF هم کاهش می‌یابد و خلق‌وخو هم اُفت می‌کند. 

مطالعات مختلفی تا به امروز، ارتباط میان پایین بودن سطح روی در بدن و افسردگی را نشان داده‌اند. در همین راستا هم مطالعات دیگری نشان می‌دهند که استفاده از مکمل‌های روی در کنار روندهای درمانی دیگر می‌تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند. محققان می‌گویند که روی می‌تواند باعث بهبودی در نشانه‌های افسردگی یا اختلال خلقی شود زیرا به کاهش التهاب، مهار عملکردهای مغز و ارتقای عملکرد شناختی کمک می‌رساند. وقتی که بدن همیشه به اندازه کافی روی دریافت کند، التهاب در بدن نیز از بین می‌رود و همچنین سیستم ایمنی و مغزی می‌توانند عملکرد بهینه خودشان را حفظ کنند، درحالی که تداوم این روند به داشتن بدن و ذهن سالم‌تر کمک می‌کند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید