زینک به کنترل فشارخون بالا کمک می کند

کلسیم و پتاسیم در تنظیم فشار خون نقش دارند، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که زینک (روی) نیز ممکن است در این مورد، نقش داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال نیوز، محققان به طور تصادفی هنگامی که در حال بررسی نقش زینک بر عملکرد مغز موش‌ها بودند، این یافته را کشف کردند.

مهر نوشت؛ پزشکان از راه‌های مختلفی برای کمک به افراد در کنترل فشارخون بالا استفاده می‌کنند. هنگامی که ورزش و اقدامات غذایی، مانند افزایش مصرف پتاسیم و کاهش نمک، برای نگه داشتن فشار خون در حد قابل قبول کافی نباشد، داروهای متعددی در دسترس هستند.

دکتر «اسکات آیتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ملبورن استرالیا، در این باره می‌گوید: «زینک یک یون فلزی مهم در زیست شناسی است و با توجه به اینکه کلسیم و پتاسیم در کنترل جریان خون و فشارخون شناخته شده هستند، جای تعجب است که قبلاً از نقش زینک در این مورد آگاهی وجود نداشته است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما در حال بررسی تأثیر داروهای حاوی زینک بر عملکرد مغز در بیماری آلزایمر بودیم که در مدل‌های موش صحرایی تحت درمان با داروها متوجه کاهش قابل توجه و غیرمنتظره فشار خون شدیم.»

کشف محققان چند نکته را در مورد زینک توضیح می‌دهد. اول اینکه کمبود زینک با فشار خون بالا در مدل‌های حیوانی همراه است. دوم، ژن مسئول حفظ میزان زینک در سلول‌ها با فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی عروقی هم مرتبط است.

با این حال، در مطالعات انسانی، هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین مصرف زینک و فشار خون در رژیم غذایی وجود ندارد. مقدار زینک در جریان خون با مقادیر موجود در سلول ارتباط ندارد. این مطالعه نشان داد که مقدار زینک داخل سلول‌ها مهم است.

محققان دریافتند که زینک به طورهمزمان بر عضلات، سلول‌های اندوتلیال و اعصاب حسی تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش میزان کلسیم در عضلات و شل شدن آنها می‌شود. این فرایند به نوبه خود منجر به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می‌شود.

اگر تحقیقات بیشتر نتیجه مطالعه را تأیید کند، یافته‌ها در نهایت می‌تواند به تولید داروهای جدیدی برای کنترل فشار خون بالا منجر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید