چگونه فاسد بودن سرم ویتامین سی را تشخیص بدهیم؟

ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و درنتیجه مانع از شکل‌گیری نشانه‌های پیری زودرس پوست (مانند چین‌وچروک‌های پوستی) می‌شود. این ماده کاربردی برای مقابله با هایپرپیگمنتاسیون هم موثر است و به‌واسطه اثربخشی مثبتش برای یکدست‌سازی قوام پوست می‌تواند جلوه روشن‌تری به پوست بدهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، یکی از معایب یا جنبه‌های منفی ویتامین C، ناپایداری آن است. این ناپایداری ذاتی باعث می‌شود که ویتامین C به‌مرور زمان اکسید شود، مراحل تجزیه و زوال را سپری کند و درنهایت کارایی یا اثربخشی خودش را از دست بدهد. 

سلامت نیوز نوشت؛ امروزه می‌دانیم که عواملی مانند نور، هوا، حرارت و رطوبت می‌توانند سرعت فرایند اکسیداسیون را بیشتر کنند، اما واقعا چگونه می‌توان تشخیص داد که سرم ویتامین C فاسد شده است یا نه؟ در این مطلب از دکتر الیزابت هوشمند (متخصص پوست‌ومو در دالاس) درباره همین موضوع پرسیده‌ایم. اگر می‌خواهید بدانید که چه موقع باید سرم ویتامین C را دور بیندازید، ادامه این مطلب را بخوانید. 

چگونه می‌توان فساد یا خرابی ویتامین C را تشخیص داد؟ 

مهم‌ترین و واضح‌ترین نشانه‌ای که باید مورد توجه شما باشد، تغییر رنگ سرم ویتامین C به‌مرور زمان است. دکتر هوشمند می‌گوید: «اگر سرم ویتامین C دچار تغییر رنگ شده باشد و کاملا به رنگ زرد، قهوه‌ای، نارنجی یا هررنگی غیر از رنگ اولیه خودش درآمده باشد، به احتمال زیاد با یک محصول فاسدشده مواجه هستید». 

اگر با بررسی رنگ سرم ویتامین C نمی‌توانید از فاسد بودن آن مطمئن شوید، به تغییر در بافت یا بوی محصول توجه کنید زیرا بافت و بوی محصول فاسدشده نیز با یک محصول تازه و سالم تفاوت‌های واضحی دارد. با این‌که استفاده از سرم ویتامین C اکسیدشده به پوست شما آسیب نمی‌رساند، اما قطعا هیچ مزیتی هم برای پوست نخواهد داشت. 

چگونه از فاسد شدن سرم ویتامین C پیشگیری کنیم؟

به‌گفته دکتر هوشمند، «بهترین گزینه شما استفاده از محصولات برپایه ویتامین C در یک بازه زمانی سه‌ماهه است». درواقع میانگین ماندگاری سرم‌های برپایه ویتامین C بین 3 تا 4 ماه است و پس از گذشت این مدت‌زمان نباید انتظار داشته باشید که محصول خریداری‌شده همچنان کیفیت اصلی‌اش را حفظ کرده باشد. 

دور نگه داشتن سرم ویتامین C از حرارت و نور هم بسیار مهم است زیرا از فاسد شدن سرم ویتامین C در فاصله‌ای کمتر از 3 ماه جلوگیری می‌کند. به همین دلیل هم بعضی از متخصصان پوست‌ومو پیشنهاد می‌کنند که سرم ویتامین C را داخل یخچال نگهداری کنید. 

علاوه بر اینها، نوع بسته‌بندی سرم ویتامین C هم می‌تواند به طولانی‌تر شدن عمر مفید این محصول کمک کند. دکتر هوشمند توصیه می‌کند که هنگام خرید سرم ویتامین C همیشه دنبال محصولاتی بگردید که دارای بطری شیشه‌ای تیره و مات هستند و همچنین یک درپوش بسیار باکیفیت و بی‌روزنه دارند. 

بعضی از سرم‌های ویتامین C هم در تیوب‌های فلزی محفوظ از هوا قرار می‌گیرند تا این‌گونه از تماس محصول با اکسیژن و نور جلوگیری شود. 

دیدگاه تان را بنویسید