مواد غذایی جایگزین مولتی ویتامین‌ها را بشناسیم

یک متخصص تغذیه گفت: رنگ‌های مختلف میوه‌ها و سبزیجات نشانه وجود مواد مغذی و شیمیایی در آن‌هاست که برای سلامتی انسان اثرات متفاوت ومختلفی دارد و گاهاً می‌تواند جایگزین خوبی برای مولتی ویتامین‌ها باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سمیرا مرادی  اظهار کرد: این‌که مصرف میوه‌ها و سبزیجات منجر به جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، برخی سرطان‌ها و حفظ وزن در محدوده سالم می‌شود، ثابت شده اما چنین ادعایی هنوز در مورد مکمل‌های غذایی یا همان مولتی‌ویتامین‌ها ثابت نشده است.

ایسنا نوشت؛ وی ادامه داد: محققان و متخصصان تغذیه بر این نکته توافق دارند که شاید مصرف مولتی ویتامین‌ها در برخی موارد ضروری باشد اما راه دستیابی به مواد مغذی از طریق مصرف مداوم آن‌ها نیست و بهتر است سفره غذایی خود را با انواع میوه و سبزیجات رنگارنگ کنید.

مرادی با اشاره به این‌که سیب‌ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و اینطور ثابت شده که مصرف روزانه سیب، نیاز شما به داروهای تجویزی را کاهش می‌دهد، افزود: سیب دارای فیبر زیاد است؛ بخصوص فیبر محلول که می‌تواند قند و کلسترول خون را تنظیم کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که سیب منبع خوبی از پتاسیم است که برای کاهش فشار خون تأثیر زیادی دارد، عنوان کرد: مواد مغذی موجود در انواع سیب شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مصون کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان ریه را کاهش می‌دهد و با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و آسم همراه است.

وی با اشاره به این‌که انواع آجیل منبع چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها هستند، تصریح کرد: براساس مطالعات، برخی از انواع آجیل، حتی از غذاهای گیاهی آنتی اکسیدان بیشتری دارند و مصرف منظم آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد و منجر به کاهش مرگ و میر در زنان بعد از سنین یائسگی می‌شود.

مرادی با اشاره به این‌که رنگ‌های متنوع انواع توت‌ها نشانه وجود آنتوسیانین در آن‌هاست که یک ماده شیمیایی گیاهی محسوب می‌شود و خواص زیادی برای سلامت دارد، عنوان کرد: توت‌ها همچنین منبع فیبر، ویتامین ب، پتاسیم و ویتامین سی هستند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: مصرف این سبزیجات از قبیل کلم بروکسل، کلم بروکلی، تربچه و ... با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها ارتباط دارد و منجر به غیرفعال کردن و مرگ سلول‌های سرطان زا شده و از آسیب‌های اولیه به DNA جلوگیری می‌کند و علاوه‌بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، این سبزیجات منابع غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها ازجمله ویتامین K، ویتامین ب، ویتامین سی، ویتامین ای، پتاسیم، و سلنیوم هستند.

وی با اشاره به این‌که تخم‌مرغ به دلیل داشتن کلسترول بالا، همچنان ترس از مصرف زیاد آن وجود دارد ولی در سال‌های اخیر ثابت شده که یک منبع غذایی بسیار سالم است، تصریح کرد: مطالعات نشان داده که مصرف بیش‌از یک عدد تخم‌مرغ در روز نه تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته را افزایش نمی‌دهد، بلکه منجر به افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود.

مرادی افزود: همچنین تخم‌مرغ شامل تمام اسید امینه‌های ضروری برای تأمین پروتئین بدن است و منبع خوبی از ویتامین‌های آ، ب، آهن، سلنیوم، کولین و یُد محسوب می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید