آنچه درباره ویتامین D که نمی دانید

استاد غدد و متابولیسم گفت:‌ توجه کنید که هرچند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است اما استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و به صورت خودسرانه می‌تواند موجب بروز سنگ کلیه شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فهیمه سهیلی پور،استاد غدد و متابولیسم درباره «مصرف ویتامین D»، بیان داشت: امروزه دانشمندان اهمیت زیادی برای تامین ویتامین دی قائل هستند. مطالعات نشان داده که ابتلا به هر دو نوع دیابت اول و دوم در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، بیشتر است.

جزییاتی درباره بیمه‌ رایگان برای سه دهک پایین درآمدی

نشانه های تشخیص اوتیسم در کودکان

عوارض مصرف آویشن که نمی دانستید

با ۲۰ روش ساده شکم خود را لاغر کنید

یک هفته بدون مرگ کرونایی در ۴ استان

این عامل دلیل چاقی شکم است

بهداشت نیوز نوشت؛ وی ادامه داد: علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که چربی شکمی و همچنین اندازه‌ دور کمر بالاتری دارند، بیشتر دچارکمبود ویتامین D هستند؛ضمن اینکه در بحث همه گیری کرونا نیز جایگاه ویژه ای برای ویتامین دی تعریف شده است و مطالعات نشان داد که مصرف به اندازه آن می تواند در پیشگیری و درمان کرونا موثر باشد.

این استاد غدد و متابولیسم کودکان خاطرنشان کرد: نکته جالب آنکه کمبود ویتامین D در دختران نوجوان نقش قابل ملاحظه‌ای در وضعیت ماهیچه‌ای دارد؛ به طوری که مطالعات نشان داده دختران جوانی که دچار ضعف عضلانی بوده‌اند دچار کمبود ویتامین D نیز بوده‌اند.

سهیلی پور افزود:ارتباط این ویتامین با جذب کلسیم نیز اثبات شده است و کمبود ویتامین D جذب کلسیم را با اختلال مواجه می‌کند.کمبود کلسیم نیز عوارض بسیاری از جمله ضعف در سیستم اسکلتی و عضلانی به همراه دارد.

 وی ابراز کرد: نکته مهم در خصوص تامین ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید است. کم و یا اصلا بیرون نرفتن از خانه به معنی نگرفتن اشعه‌های خورشید است؛ ضمن اینکه بحث آلودگی هوا نیز مطرح است و هرچقدر هوا آلوده تر باشد، امکان دریافت مستقیم اشعه خورشید و تولید ویتامین دی کاهش پیدا می کند.

این استاد غدد و متابولیسم کودکان متذکر شد: توجه کنید که هرچند تامین ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است ولی استفاده نابجا و بیش از حد این ویتامین می‌تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد.

فهیمی پور یادآور شد:‌استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر و به صورت خودسرانه می‌تواند عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مانند کلیه‌ها ایجاد کند که موجب بروز سنگ کلیه شود.

وی اضافه کرد:همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ  ایجاد می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید