داروی دیابت از عوارض شدید کرونا می کاهد

به گفته محققان، داروهای مورد استفاده در برخی بیماران دیابت نوع ۲ خطر پیامدهای شدید کووید ۱۹ را کاهش می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا پی بردند داروی مورداستفاده در درمان چاقی و دیابت نوع ۲، درصورتیکه شش ماه قبل از تشخیص کووید ۱۹ مصرف شده باشند، با کاهش خطر بستری شدن، عوارض تنفسی و مرگ در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

مهر نوشت؛ محققان عنوان می‌کنند داروهای موسوم به آگونیست های گیرنده پپتید -۱ شبه گلوکاگون (GLP-۱R)، باید بیشتر برای اثرات محافظتی احتمالی در برابر عوارض کووید ۱۹ مورد ارزیابی قرار گیرند.

«پاتریشیا گریگسون»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج ما بسیار امیدوارکننده است زیرا درمان آگونیست GLP-۱R بسیار ایمن به نظر می‌رسد، اما تحقیقات بیشتری برای ایجاد رابطه علّی بین استفاده از این داروها و کاهش خطر پیامدهای شدید کووید ۱۹ در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد نیاز است.»

به گفته محققان، حتی اگر واکسن‌ها مؤثرترین محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید ۱۹ باشند، درمان‌های مؤثر دیگری برای بهبود نتایج بیماران مبتلا به عفونت‌های نادر و شدید ضروری است.

بیمارانی که با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت زندگی می‌کنند در معرض خطر عوارض شدید کووید ۱۹ از جمله مرگ هستند. مطالعه اخیر محققان انگلیسی نشان داد که نزدیک به یک سوم مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ در این کشور در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بوده است.

محققان در این مطالعه، گزارش پزشکی حدود ۳۰ هزار بیمار کرونایی را که مبتلا به دیابت هم بودند مورد بررسی قرار دادند.

بررسی‌ها نشان داد بیمارانی که از آگونیست های GLP-۱R یا داروهای دیگر دیابت در مدت شش ماه قبل از تشخیص کووید ۱۹ شأن استفاده می‌کردند، ۳۳ درصد کمتر با خطر بستری شدن در بیمارستان، ۳۸.۴ درصد کمتر با خطر عوارض تنفسی و ۴۲.۱ درصد با کاهش خطر مرگ روبرو بودند. این نتایج با مقایسه با بیش از ۲۳۰۰۰ بیمار کرونایی مبتلا به دیابت نوع ۲ که داروهای موردنظر را مصرف نکرده بودند حاصل شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید