دیابتی ها نسبت به تزریق واکسن کرونا تعلل نکنند

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تمام افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون هستند باید برای واکسیناسیون اقدام کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جمال میرزایی، متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ فوق تخصصی نقص ایمنی، سرطان و پیوند اظهار کرد: افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشارخون بالا و یا دیابت هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

او افزود: بیماری هایی که فرد از قبل به آنها مبتلاست، در زمان ابتلا به کرونا دچار تغییراتی می شود و تنظیم درمان این بیماری ها، دچار اختلال می شود. برای مثال فشار خون، بیش از پیش افزایش می‌یابد و یا قند خون کم یا زیاد می شود، اینها باعث می‌شود که درمان‌های قبلی این بیماری‌های زمینه ای نیز تحت تاثیر قرار بگیرد به همین دلیل این افراد باید پس از اینکه متوجه ابتلا به کرونا شدند سریعاً تحت درمان مستقیم پزشک قرار بگیرند و درمان های متناسب برای آنها آغاز شود تا دچار تشدید علائم و عوارض غیر قابل جبران بیماری نشوند.

میرزایی ادامه داد: مبتلایان به فشار خون و دیابت در دسته بیماران پرخطر قرار می‌گیرند. پزشکان تاکید دارند که بیمارانی که به این بیماری ها مبتلا هستند، حتی الامکان از حضور در اماکن عمومی و فضاهایی که تجمع در آن وجود دارد، پرهیز کنند زیرا شانس ابتلای آنها به کرونا افزایش می‌یابد.

او تصریح کرد: اگر این افراد ناچار به حضور در فضاهای بسته مثل ادارات یا فضاهای عمومی هستند، باید شیوه نامه های بهداشتی را بیشتر از سایر افراد رعایت کنند. علاوه براستفاده از دو ماسک باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند و وقتی از آن فضا خارج شدند، حتماً دست خود را ضدعفونی کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: این افراد حتماً باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند؛ می توان گفت از مهمترین گروه‌ها برای دریافت واکسن کرونا هستند.

میرزایی افزود: در حال حاضر در دسترس ترین واکسن، بهترین واکسن است. همه افراد به ویژه مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای باید در زمان مقرر واکسن خود را دریافت کنند زیرا اگر قبل از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شوند، عوارض جدی و حتی مرگ در کمین آنهاست.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: طبق بررسی‌ها ثابت شده که واکسیناسیون از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری می‌کند. اغلب موارد مرگ و میر تاکنون مربوط به افرادی بوده که واکسینه نشده بودند. بنابراین بدون تردید تمام افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید برای واکسیناسیون اقدام کنند تا بتوانیم این بیماری را که هر روز شکل جدیدی از خود بروز می‌دهد، کنترل کنیم.

او ادامه داد: هرچه واکسیناسیون سریع تر انجام شود، شانس خودنمایی ویروس در بین افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای کاهش پیدا می‌کند.

میرزایی یادآوری کرد: تزریق واکسیناسیون هیچ تداخلی با داروهای مصرفی بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای ندارد. افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند و یا به دارویی آلرژی دارند قبل از واکسیناسیون با پزشک مربوطه مشورت کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید