این پروتئین‌ها از پیشرفت بیماری کلیه دیابتی جلوگیری می‌کنند

دانشمندان دانشگاه هاروارد، موفق به شناسایی پروتئین‌هایی شده‌اند که می‌توانند از پیشروی بیماری کلیه دیابتی جلوگیری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس تحقیق مرکز دیابت جوزلین، افزایش سه پروتئین گردش خون خاص با محافظت در برابر نارسایی کلیه در دیابت ارتباط دارد.

دکتر کرولوسکی، نویسنده و محقق ارشد مرکز دیابت جوزلین و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد گفت: پروتئین‌ها می‌توانند به عنوان نشانگر‌های زیستی برای افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی در دیابت عمل کنند، همچنین می‌توانند پایه‌ای برای درمان‌های آینده در برابر پیشرفت به جدی‌ترین انواع بیماری‌های کلیوی باشند. این احتمالا شامل تاخیر و پیشگیری از بیماری مرحله نهایی کلیه (ESRD) است که جدی‌ترین و پیشرفته‌ترین مرحله بیماری کلیه دیابتی است.

این مطالعه یک حرکت به سمت جستجوی نشانگر‌های مرتبط با محافظت در برابر افزایش خطر فردی برای پیشرفت سریع بیماری کلیوی دیابتی است و باید مستقیما اهداف بالقوه را برای کاهش سرعت پیشرفت به دست آورد، زیرا این تفکر مبتنی بر این است که افراد دارای پیشرفت کند از نوعی از عوامل محافظتی برخوردار خواهند بود.

دکتر کرولوسکی گفت:  دسترسی به هدف اخیرا امکان پذیر شده است.  ما به لطف توسعه سیستم عامل‌های پروتئومی با توان بالا توانستیم این مارکر‌ها را جستجو کنیم. مهمتر از همه در دسترس بودن نمونه‌های بیوبانک که سال‌ها پیش در مطالعه کلیه جوزلین ایجاد کردیم، بسیار مهم بود.

بر اساس این گزارش، محققان سطوح کمی از بیش از ۱۰۰۰ پروتئین را در نمونه‌های پلاسما که در ابتدا در مطالعه اولیه گرفته شده بودند، بررسی کردند. همه آن‌ها دیابت داشتند و عملکرد کلیه آن‌ها با اختلال متوسطی روبه‌رو بود. آن‌ها از دو گروه از افراد با دیابت نوع ۱ یا ۲ استفاده کردند که بین ۷ تا ۱۵ سال پیگیری می‌شدند.

هدف اصلی شناسایی پروتئین‌هایی بود که در طول دوره پیگیری باعث افزایش اختلال در عملکرد کلیه در بیماران شده بودند. به طور قابل توجهی آن‌ها یافته‌های اولیه را در گروه بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ تایید کردند.

میزان بروز تجمعی بیماری کلیه در مرحله آخر (ESRD) با توجه به شاخص محافظت از سه پروتئین، شاخص = ۰/۳ نشانگر عدم حمایت و شاخص = ۳/۳ نشان دهنده محافظت کامل است.

آن‌ها با کار بر روی پروتئین‌های کاندیدای بالقوه، سه پروتئین یافتند که به نظر می‌رسد در برابر کاهش تدریجی محافظت می‌کنند. این فاکتور‌های رشد فیبروبلاست ۲۰ (FGF۲۰)، آنژیوپویتین -۱ (ANGPT۱) و عضو خانواده فوق العاده لیگاند فاکتور نکروز تومور ۱۲ (TNFSF۱۲) بودند.

در هر حال افزایش سطح گردش خون احتمال کاهش تدریجی عملکرد کلیه و پیشرفت به سمت ESRD را کاهش می‌دهد. اثر ترکیبی داشتن سطوح بالای هر سه پروتئین در این مطالعه به خطر بسیار کمی برای ESRD ترجمه شده است.

دکتر کرولوسکی گفت: به نظر می‌رسد اثرات محافظتی این پروتئین‌ها نشان می‌دهد مکانیسم‌های متعددی در آن دخیل هستند. ممکن است از نظر علتی به روند بیماری مربوط باشند یا مسیر‌های هنوز نامشخصی را نشان دهند که در کاهش تدریجی کلیه نقش دارند.

نویسندگان با مطالعه تعدادی از مکانیسم‌های بالقوه که ممکن است اثرات محافظتی آن‌ها را توضیح دهند، بیشتر به دانش بیولوژیکی فعلی مربوط به پروتئین‌ها و بیماری‌های کلیوی می‌پردازند. به گفته دکتر کرولوسکی، این‌ها مسیر‌های جدید بالقوه‌ای برای تحقیق هستند که پیگیری خواهند شد.

دکتر کوین دافین، نویسنده مشترک این مطالعه نیز گفت: مطالعه ما پروتئین‌های خاص گردش خون را شناسایی کرد که در بیماران دیابتی مبتلا به بیماری کلیوی که به مرحله ESRD پیشرفت می‌رسند، تخلیه می‌شوند. بر اساس این نتایج ما تصور می‌کنیم ممکن است در آینده استفاده از دارو‌های تقلیدی درمانی یا درمان‌هایی که سطح گردش خون این پروتئین‌های ضعیف شده را افزایش می‌دهند، یک رویکرد پزشکی ممکن باشد.

دکتر کرولوسکی افزود: ما در حال حاضر پروتکل‌هایی را در مورد چگونگی اندازه‌گیری غلظت پروتئین‌های محافظ در محیط‌های بالینی شروع کرده‌ایم. امیدواریم که بتوان از این پروتئین‌ها برای شناسایی بیماران در معرض خطر ابتلا به ESRD استفاده و آن‌ها را با روش‌های جدید درمان کرد.

دیدگاه تان را بنویسید