۳۷ درصد مبتلایان به کرونا تا شش ماه درگیر علائم هستند

بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه آکسفورد، ۳۷ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا تا شش ماه علائم کرونا را تجربه می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،به نقل از مدیکال اکسپرس، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد از هر سه نفر مبتلا به کرونا، یک نفر حداقل یک علامت کووید طولانی را تجربه می‌کند.

بسیاری از تحقیقات موجود در مورد این بیماری ترکیبی از علائم گزارش شده توسط افراد اغلب ماه‌ها پس از ابتلا به بیماری کووید -۱۹، یا بر اساس علائم خود گزارش شده یا مطالعات کوچک انجام شده است.

اکنون محققان دانشگاه آکسفورد، موسسه ملی تحقیقات سلامت (NIHR) و مرکز تحقیقات پزشکی آکسفورد (BRC) پس از مطالعه بیش از ۲۷۰ هزار نفر در حال بهبودی از کرونا در آمریکا، مقیاس این مسئله را روشن کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند ۳۷ درصد از بیماران حداقل یک علامت طولانی کووید را سه تا شش ماه پس از عفونت داشته‌اند. شایع‌ترین علائم مشکلات تنفسی، علائم شکمی، خستگی، درد و اضطراب یا افسردگی بود.

دکتر مکس تاکت، همکار دانشگاهی NIHR، می‌گوید: نتایج تایید می‌کند که بخش قابل توجهی از افراد، در هر سنی، می‌توانند تحت طیف وسیعی از علائم و مشکلات در شش ماه پس از عفونت کووید-۱۹ قرار بگیرند. بیش از یک سوم بیماران حداقل بین یکی از علائم طولانی کووید بین سه تا شش ماه پس از بیماری کووید -۱۹ تشخیص داده شدند.

بر اساس داده‌های شبکه ثبت سلامت الکترونیکی TriNetX مستقر در آمریکا، شدت عفونت، سن و جنس بر احتمال علائم طولانی کووید تاثیر می‌گذارد.

مطالعه منتشر شده در مجله PLOS Medicine نشان داد که علائم طولانی کووید در افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند شایع‌تر بود و در زنان کمی بیشتر مشاهده می‌شد. عوامل مختلف نیز بر روی کدام یک از علائمی که افراد به احتمال زیاد تجربه می‌کردند، تاثیر گذاشت. به عنوان مثال، افراد مسن و مردان مشکلات تنفسی و مشکلات شناختی بیشتری داشتند، در حالی که جوانان و زنان بیشتر دچار سردرد، علائم شکمی و اضطراب یا افسردگی بودند.

به گفته محققان، بیماران مبتلا به کووید که در بیمارستان بستری می‌شوند در مقایسه با افرادی که نیازی به بستری شدن ندارند، بیشتر دچار مشکلات شناختی مانند مه مغزی و خستگی می‌شوند. افرادی که نیازی به مراقبت در بیمارستان ندارند بیشتر از افرادی که نیاز به بستری شدن دارند دچار سردرد می‌شوند. بسیاری از بیماران بیش از یک علامت طولانی کووید داشتند.

این داده‌ها نشان می‌دهد پزشکان بیماران را با این علائم تشخیص می‌دهند. برای پاسخگویی به نیاز‌های بالینی فعلی و آینده، ما به خدمات پیکربندی مناسب نیاز داریم؛ این مطالعه همچنین علائم مشابهی را در افرادی که از آنفلوانزا بهبود می‌یابند بررسی کرد.

این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند می‌توانند علائم طولانی مدت مشابه علائم برخی از بیماران مبتلا به کووید طولانی داشته باشند، اما علائم پایدار در افرادی که آنفلوانزا داشتند، بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.

به گفته محققان، علائم مرتبط با کووید طولانی مدت در افرادی که مبتلا به کووید بودند ۵۰ ٪ بیشتر از آنفلوانزا بود.

پروفسور آمیتاوا بانرجی، استاد علوم داده‌های بالینی و مشاور قلب افتخاری کالج دانشگاهی لندن که در این تحقیق مشارکت نداشت، گفت این یک مطالعه بزرگ، خوب انجام شده و کامل بود.

او گفت: این یافته‌ها از تماس‌هایی که برای ارائه خدمات بهداشتی در مقیاس بزرگ برای افراد مبتلا به کووید طولانی، از جمله افرادی که با کووید در بیمارستان بستری نشده‌اند، پشتیبانی می‌کند.

بنرجی گفت: بیش از نیمی از بیماران ( ۵۷ درصد) حداقل یک ویژگی طولانی کووید را در شش ماه پس از عفونت و یک سوم (۳۷ درصد) در ۹۰ تا ۱۸۰ روز پس از تشخیص ثبت کردند. این مطالعه محدودیت‌هایی داشت، مانند این واقعیت که بر روی ۹ علامت متمرکز شده بود که احتمالا بیشتر در بین کسانی که مبتلا به کووید طولانی هستند، شایع بود.

او افزود: این واقعیت که این ۹ علامت همه پس از کووید -۱۹ بیشتر از آنفلوانزا رایج بود یک تیر دیگر در لرزش علیه ادعا‌های ساختگی است.

تحقیقات جداگانه‌ای که روز سه شنبه منتشر شد نشان داد که بیش از یک نفر از هر ۱۰ دانش آموز دبیرستانی و بیش از یک سوم کارکنان مدارس مبتلا به کووید -۱۹ در انگلیس علائم مداوم را تجربه کرده‌اند.

بر اساس مطالعه اداره آمار ملی (ONS)، شایع‌ترین علامت گزارش شده توسط کارکنان و دانش آموزان ضعف یا خستگی بود، در حالی که کارکنان بیشتر از دانش آموزان دچار تنگی نفس می‌شدند. به طور کلی، ONS تخمین می‌زند که ۹۷۰ هزار نفر در انگلیس از علائم مداوم پس از عفونت کووید-۱۹ رنج می‌برند.

این ارقام براساس علائم خود گزارش شده، همچنین نشان می‌دهد ۳۸۴ هزار نفر هنوز یک سال پس از عفونت با علائم زندگی می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید