پیامدهای زیاده روی در مصرف زردچوبه؛ از عوارض زردچوبه در امان بمانید

اگر عادت به خوردن زردچوبه به طور روزانه دارید لازم است بدانید که میزان مصرف شما نباید بیش از حد معمول باشد.

لینک کوتاه کپی شد

زردچوبه یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزی ایرانی است که خواص فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به از بین بردن التهاب و عفونت‌های دندان اشاره کرد. با وجود این، مصرف زیاد زردچوبه به دلیل کورکومین موجود در آن (Curcumin) می‌تواند عوارض و پیامدهایی برای سلامتی داشته باشد که خوب است از آنها آگاه باشید. در پایان مقاله همچنین توضیح خواهیم داد خوردن چه میزانی از زردچوبه بلامانع است.

 

تأثیر زرد چوبه بر انعقاد خون

زردچوبه جلوی انعقاد خون را می‌گیرد. وجود ماده‌ای به نام کورکومین در زردچوبه عملکرد آنزیم‌های خاصی را که منجر به انعقاد خون می‌شوند را با مشکل مواجه می‌کند. برای همین است که مصرف بیش از حد زردچوبه برای افرادی که خون رقیقی دارند یا از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اگر شما جزو کسانی هستید که از داروی وارفارین استفاده می‌کنید یا خونتان دیر بند می‌آید، بهتر است در مورد میزان مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

 

مصرف زیاد زردچوبه و رفلاکس معده

یکی از عوارض زردچوبه تأثیر منفی روی عملکرد معده و ایجاد رفلاکس است. ممکن است این موضوع باعث تعجب شما شود، چرا که زردچوبه در بسیاری از موارد عملکرد معده را بهبود می‌بخشد. اما این در صورتی است که شما به رفلاکس شدید معده مبتلا نباشید. در این صورت بهتر است از مکمل‌های غذایی کپسولی زردچوبه و مصرف زیاده از حد زردچوبه در غذا بپرهیزید.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند، افرادی که از ترش کردن معده یا سوزش سر دل رنج می‌برند و تحت نظر پزشک دارو مصرف می‌کنند، از استفاده بیش از اندازه از زردچوبه خودداری کنند.

 

عوارض زردچوبه برای سنگ کلیه

زیاده‌روی در خوردن زردچوبه می‌تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود. اگر مستعد سنگ کلیه هستید، باید این نکته را در نظر بگیرید که زردچوبه می‌تواند ترشح کلسیم اگزالات (Calcium oxalate) را در کلیه بالا ببرد و احتمال تشکیل سنگ‌های کلسیمی کلیه را در بدن شما بالا ببرد.

 

مصرف زیاد زردچوبه و فشار خون

درست است که مصرف زردچوبه برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند تأثیر مثبتی دارد، اما نباید از این نکته هم غافل شویم که زردچوبه برای افرادی که فشار خون پایینی دارند مضر است. زیاده‌روی در خوردن زردچوبه می‌تواند باعث افت شدید فشارخون و بروز مشکلات در سلامتی فرد شود.

 

عوارض مصرف زردچوبه برای پوست

زردچوبه یکی از معروف‌ترین و پرکابردترین ماسک‌های زیبایی است. مخلوط این ادویه با آب و یک روغن گیاهی مانند روغن نارگیل یا زیتون می‌تواند باعث درخشان شدن پوست، ترمیم جای زخم و رفع چین و چروک‌های پوستی شود، اما افرادی که پوست روشن و سفید دارند باید در استفاده از این ماسک احتیاط کنند، زیرا می‌تواند جذب صورت شود و تا چند روز زردی آن روی پوست باقی بماند.

البته این رنگ زرد به تدریج از روی چهره پاک می‌شود و جای نگرانی نیست، اما برای افرادی که سریعاً می‌خواهند به کارهای روزمره خود بپردازنند و پوست روشنی دارند می‌تواند کمی دردسرساز باشد.

 

عوارض مصرف زردچوبه در دوران بارداری

مصرف به اندازه و استاندارد ادویه در دوران بارداری بدون عوارض است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب مشکلاتی مثل سوء هاضمه، حالت تهوع، دل درد و مشکلات گوارشی برای مادران باردار شود. به همین دلیل است که به زنان باردار توصیه می‌شود از زیاده روی در خوردن زردچوبه خودداری کنند، به خصوص که بدن آنها به دلیل تغییرات هورمونی به طور کلی مستعد سوء هاضمه و حالت تهوع است.

از این گذشته، مصرف زردچوبه می‌تواند باعث لخته شدن خون شود، به همین دلیل است که از زنان باردار خواسته می‌شود دو هفته قبل از جراحی مصرف زردچوبه را کاهش دهند یا به طور کلی قطع کنند.

 

خوردن چند قاشق زردچوبه در روز بدون عوارض است؟

اگر عادت به خوردن زردچوبه به طور روزانه دارید لازم است بدانید که میزان مصرف شما نباید بیشتر از یک قاشق چایخوری در روز باشد. این میزان از زردچوبه برای افرادی که تنها این ادویه را برای سلامتی مصرف می‌کنند کافی است. اما در صورتی که از زردچوبه برای درمان بیماری استفاده می‌کنید می‌توانید مصرف روزانه خود را تا 2 الی 3 گرم افزایش دهید. به عنوان مثال برای کاهش افسردگی خوردن 500 میلی گرم زردچوبه دو بار در روز توصیه می‌شود، یا برای کاهش کلسترول مصرف ¼ گرم زردچوبه به مدت سه ماه کافی است. توجه داشته باشید که این میزان در مورد کپسول‌های زردچوبه صدق نمی‌کند و برای استفاده از زردچوبه به صورت قرص یا کپسول بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید