جی پلاس/ به مناسبت دهه فجر-خاطرات ناطق نوری-۹؛

ماجرای شعارسازی خلخالی و مخالفت ناطق نوری با آن

از مواردی که رسانه های بیگانه می توانستند بر روی آن مانور دهند و به تخریب حرکت های مردمی در روزهای دهه فجر بپردازند، شعارهای آنها بود. روایت ناطق نوری از شعارسازی مرحوم خلخالی و مخالفت خودش با این موضوع خواندنی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، از همراهان نهضت امام خمینی (س) در خاطرات خود از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی روایت کرده است که در ایام دهه مبارک فجر به مرور بخشی از این خاطرات را منتشر می کنیم. این خاطره به چگونگی شعار دادن مرحوم خلخالی از داخل یکی از اتاق های محل اقامت امام و مخالفت ناطق نوری با وی می پردازد. 

 

در ایامی که مردم برای ملاقات امام می آمدند و شعارهای زیادی می دادند برخی اوقات از داخل اتاق های مدرسه شعارهایی از بلندگو پخش می شد و مردم نیز همراهی می کردند. خارجی ها برای اینکه تخریب کنند می گفتند: مردم خودشان نیستند که چنین کارهایی را انجام می دهند بلکه از اتاق امام خمینی هدایت می شوند و من ناراحت بودم که نباید از داخل اتاق شعار بدهیم که آنها بگویند ما داریم شعار به مردم می دهیم. یک روز آقای خلخالی از پشت بلندگو داخل اتاق شعار داد و امام هم داشت استراحت می کرد. من جلوی امام دست آقای خلخالی را با عصبانیت کشیدم که چرا از داخل اتاق شعار می دهید، اتاق که جای شعار نیست! مردم باید شعار بدهند! آقای خلخالی هم به طور خشن و جدی به من گفت: برو به تو مربوط نیست. به تو ربطی ندارد. به من بر خورد و قهر کردم و رفتم. مرحوم شهید مفتح جلوی مرا گرفت و مانع رفتن من شد. گفتم آقا اینجا که نمی شود کار کرد. ایشان را کنار زدم و بعدا خجالت کشیدم که چرا این کار را کردم. بعد مرحوم ربانی شیرازی مانع رفتنم شد. دستم را گرفت و پهلوی امام آورد. امام با خنده و محبت دست مرا گرفت و کنار خود نشاند و فرمود: عیبی ندارد شما که اخلاق آقای خلخالی را می دانید. این جمله امام تسکین خاطرم شد. بعد از این هر کسی هر کاری می کرد، دیگر ناراحت نمی شدم چون جمله امام در ذهنم باقی مانده بود.

 

برشی از کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری؛ جلد اول، ص 189

دیدگاه تان را بنویسید