جی پلاس/به مناسبت دهه فجر-خاطرات ناطق نوری-۷؛

جمله ای که محافظان امام را خلع سلاح کرد/ ناطق نوری روایت می کند

می خواستند محل اقامت امام را از مدرسه علوی تغییر دهند که با مخالفت ایشان روبرو شدند. ناطق نوری به روایت این جابه جایی پرداخته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، از همراهان نهضت امام خمینی (س) در خاطرات خود از روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی روایت کرده است که در ایام دهه مبارک فجر به مرور بخشی از این خاطرات را منتشر می کنیم. این قسمت به تدارک مکان دیگری برای استقرار امام به جهت حفظ جانشان و مخالفت ایشان با این مساله پرداخته است. 

 

در تمام روزها و شب هایی که درگیری در خیابان ها بین مردم و طرفداران رژیم پهلوی جریان داشت، گاهی از صدای شلیک گلوله و انفجارهای پی در پی نگران جان امام می شدیم. به اتفاق شهید عراقی نزد امام رفتیم و گفتیم: آقا در همسایگی محل اقامت شما یک خانه را تدارک دیده ایم و از پشت بام مدرسه هم راه ورود به آن را درست کرده ایم، حفظ جان شما در این شرایط حساس لازم است تا اگر خدای نکرده محل اقامت شما را بمباران کنند، جان شما سالم بماند اجازه دهید شما را به آنجا منتقل کنیم. هر چه اصرار کردیم ایشان نپذیرفت و در آخر جمله ای فرمودند که ما را خلع سلاح کرد. فرمودند: هر کسی خودش می ترسد آنجا برود. به ما خیلی بر خورد. گفتیم نخیر ما که نمی ترسیم ما برای شما می گوییم. فرمودند: من همین جا می مانم و تا آخر امام از جایش تکان نخورد. یک بار هم آقای رفیق دوست برای حفظ جان امام رفته بود شیشه های ضد گلوله آورده بود که این جایی که امام می ایستد سخنرانی می کند تا نیم تنه شیشه ضد گلوله باشد تا حداقل اگر کسی به سوی امام تیراندازی کرد حداقل سینه و قلب امام محفوظ باشد. شیشه را آوردند اما کسی جرات نمی کرد به امام بگوید که آقا می خواهیم چنین کاری را بکنیم لذا بنده خدمت امام رفتم و عرض کردم: آقایان برای اینکه جلوی خطر احتمالی را بگیرند، قصد چنین کاری را دارند. باز امام قبول نکرد.

 

برشی از کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری؛ جلد اول، ص 188-189

دیدگاه تان را بنویسید