جی پلاس/برگی از تاریخ نهضت امام خمینی؛

امام چگونه رئیس ساواک را سر جای خود نشاند؟

خبر آزادی امام همه کشور را در برگرفته بود و مردم شادمان از این رویداد، که رژیم شاه در توطئه ای دیگر، قصد تلخ کردن کامشان را داشت که با درایت امام، این نقشه نیز ناکام ماند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، پس از آزادی امام خمینی (س) از حصر در فروردین سال ۴۳، رژیم شاه با انتشار مطلبی در سرمقاله روزنامه اطلاعات به تاریخ هجدهم فروردین، شایع کرد که روحانیت با رژیم سازش کرده است که واکنش شدید امام را نیز در پی داشت. مرحوم آیت‌ الله محمدرضا توسلی از اعضای دفتر امام، به نقل خاطره ای در این باره پرداخته است:

 

بعد از آزاد شدن امام از زندان رژیم شاه، روزنامه اطلاعات در سرمقاله مطلبی نوشته بود که روحانیت با دستگاه سازش کردند. امام سخنرانی مفصلی در تکذیب این مطلب فرمودند. سرهنگ مولوی معروف، رئیس ساواک تهران را برای عذرخواهی خدمت امام فرستادند. او می ‌‌خواست این ملاقات خصوصی باشد، اما از آنجایی که روش امام نبود که با هیچ کدام از رجال سیاسی؛ چه دولتی و چه غیره در خلوت ملاقات داشته باشند، دستور فرمودند عده‌ای در اتاقی که او می‌ آید حضور داشته باشند.

 

در همین رابطه بخوانید

هدف امام از تلگراف زدن به شخصیت های مختلف در فروردین ۴۳ چه بود؟

روایتی متفاوت از شبی که حصر امام شکسته شد

 

حسب الامر ایشان عده ‌ای در جلسه حضور پیدا کردند. از جمله بنده هم بودم. مولوی شروع به صحبت و عذرخواهی کرد که اشتباهی شده است. در این هنگام جمله‌ ای که شاید بوی تهدید از آن می‌ آمد صادر شد. مولوی گفت آقا نگذارید که ما به وظیفۀ سربازی مان عمل کنیم. یک مرتبه امام در حالی که انگشت سبابه خود را بر سینه مبارک می ‌‌زدند با عصبانیت فرمودند: "من هم سرباز اسلام هستم، نگذارید که ما به وظیفۀ سربازی مان عمل کنیم."

 

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی (س)؛ ج ۴، ص ۲۲۵؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ چهارم (۱۳۹۲)

دیدگاه تان را بنویسید